PAREM KAITSE I Euroopas hakatakse arutama, kuidas lennupileti ostnud reisija õigusi paremini kaitsta
Euroopa Parlament võttis vastu resolutsiooni, et hakata arutama, kuidas tulevikus paremini kaitsta selliste reisijate õigusi, kes ostavad lennufirmalt vaid lennupileti ning ei kuulu seega pakettreisidirektiiviga seatud garantiide alla. Eesti Turismifirmade Liidu sõnul tähendab see olulist läbimurret Euroopa turismipoliitikas, kus on juba ammu räägitud vajadusest tagada võrdsem kaitse pakettreiside ja ainult lennupileti ostnud reisijatele.
Hiljutisest Thomas Cooki pankrotist tõukunud resolutsiooni võttis Euroopa Parlament vastu neljapäeval ning see tähendab, et nüüd seisavad Euroopa seaduste tasandil ees arutelud, mismoodi kaitsta reisijaid ja reisiettevõtteid lennuettevõtjate maksejõuetuse ja pankrotistumise eest.
„Sisuliselt jõuame tagasi aastasse 2014, mil Euroopa Parlamendis räägiti, et lennureisijate õigused on vaja paremini paika panna. On kahetsusväärne, et Euroopa Nõukogu ei ole senise viie aasta jooksul jõudnud meetmetes kokku leppida,“ kommenteeris Eesti Turismifirmade Liidu president Merike Hallik.
„Värske resolutsioon näitab poliitilist tahet asjaga nüüd süvitsi minna. Kahju, et arusaam probleemi tõsidusest tuli läbi Thomas Cooki pankroti, mis puudutas tugevalt mitte ainult turismisektorit, vaid kogu Euroopa majandust,“ lisas Hallik.
Aastatel 2016-2018 Euroopa turismi katusorganisatsiooni ECTAA-d juhtinud Merike Halliku sõnul on arutelud ja võimalikud tulemid olulised just reisija vaatest.
„Täna peab reisiettevõte võtma pakettreisi müües vastutuse kõikide paketis olevate teenuste eest, sest see on sätestatud üle-euroopalise pakettreisidirektiiviga. Isegi siis, kui paketis olnud lennufirma pankrotistub ja reisiettevõte on talle rahad ära maksnud, tuleb reisija ees täiel määral vastutada ning organiseerida muuhulgas ka tagasilennupilet,“ selgitas Hallik.
„Lennufirmadel seni selline kohustus puudus ning see tähendas tarbija jätmist ebavõrdsesse seisu,“ lisas Hallik. „Seega on oluline, et pikalt räägitud mõte seadusloome tasandil teoks saaks ning vastutus reisija ees võrdsemaks muudetakse.“
Lennuettevõtjatele tähendavad muutused tulevikus kohustust luua tagatisfondid, kindlustuslepingud või muud mehhanismid, mis seaks müüdud teenustele piisavad garantiid, et kui nendega midagi juhtub, siis reisija ei jää hätta ning saab probleemideta kodumaale tagasi, pidamata selleks tegema isiklikke kulutusi.
„Viimase kolme aastaga on Euroopas pankrotistunud 32 lennufirmat ning see näitab, et oli ülim aeg Euroopa seaduste tasandil reisijate kaitset tõsta,“ ütles Hallik. „Ka Eesti on ECTAA-s selle nimel aastaid lobitööd teinud ning see tähendab meile pikka aega oodatud töövõitu.“