1. Avaleht
  2. Nõuanded
  3. Ettevõtlusega alustamine – olulised küsimused ja esimesed sammud
Ettevõtlusega alustamine – olulised küsimused ja esimesed sammud

Ettevõtlusega alustamine – olulised küsimused ja esimesed sammud

agtsahkna
Anna-Greta Tsahkna

Paljud palgatöötajad unistavad vähemalt vahel sellest, et saaks ise endale ülemuseks olla.

Eriti hetkedel, kui praegune töökoht ei paku piisavalt väljakutseid või on soov ise midagi olulist ära teha.

Ent otsus lahkumisavaldus lauale panna ja ettevõtlusega alustada ei tohiks siiski kergekäeliselt sündida.

Miks hakata ettevõtjaks?

2014. aasta ettevõtluskonkursi Ajujaht võitnud firma Timbeter juhatuse liige Anna-Greta Tsahkna nimetab 5 peamist põhjust, mis võiksid inimesi motiveerida palgatööst loobuma ja alustama eraettevõtlusega.

  • Väljakutsed – ettevõtjaks hakkamine on täis ootamatusi ning rohkelt põnevaid ülesandeid. Kui teile tundub, et senine palgatöö ei paku enam piisavalt väljakutseid, oleks aeg kaaluda ettevõtlusesse siirdumist.
  • Olete ise enda tööandja – motiveeritumat alluvat on tõenäoliselt raske leida.
  • Vastutus – teist sõltub ning teie vastutada on kogu ettevõtmine ning inimesed. Te ei ole enam üks mutrike süsteemis.
  • Põnevus – uued olukorrad tagavad, et teil ei ole kunagi igav.
  • Teie tegevusel on nähtav tulemus – suures ettevõttes annate küll oma panuse, kuid sageli ei näe ega tunneta te selle tulemust. Alustava ettevõtjana näete nii õnnestumisi kui ebaõnnestumisi, kuid tunnete igal juhul, et teie tegevusel on tulemus.

Olulised küsimused enne ettevõtte loomist

Tsahkna soovitab igal inimesel, kes soovib ettevõtlusega algust teha, esitada esimese asjana endale 3 olulist küsimust.

  • Mis on minu tegevuse eesmärk? Kas ma soovin muuta maailma, viia ellu lahedat ideed või saada rikkaks?
  • Kas ma olen valmis vastutama? Rasketel hetkedel saab loota üksnes iseendale.
  • Kas ma olen valmis selleks, et asi ebaõnnestub? Edu ei pruugi saabuda loodetud kiirusel ning võib jääda sootuks tulemata. Ebaõnnestumise puhul võtke kaasa olulised õppetunnid, ajage selg sirgu ja minge rahulikult edasi. See ei ole maailma lõpp.

Esimesed sammud

Kui olete enese jaoks olulistele küsimustele vastused leidnud ning otsustanud, et teis on piisavalt ettevõtjale vajalikku julgust, pealehakkamist ja visadust, seisavad ees järgmised tähtsad sammud:

  • Leidke idee – mõelge täpselt välja, mida teha soovite.
  • Testige oma ideed – kui idee tundub teile endale suurepärane, kuid potensiaalse sihtrühma jaoks on loodav toode/teenus kasutu, pole asjal mõtet. Veenduge, et ideel on tõesti jumet.
  • Pange kokku meeskond – hea idee elluviimisel on oluline, et see oleks võimalikult mitmekülgne.
  • Mõelge läbi finantspool – see, kuidas toimub loodava ettevõtte finantseerimine, on üks olulisemaid küsimusi. Soovitus on kõik planeeritud tulud jagada kümnega ja kulud korrutada kahega.

Toetuse olulisus

Alustava ettevõtja jaoks on võrdselt olulised nii moraalne kui ka rahaline toetus. Anna-Greta Tsahkna rõhutab, et ettevõtlusega alustamine on kindlasti sujuvam, kui perekond seda mõtet toetab: „Ilma teise poole toetuseta pole võimalik sellist riskantset otsust vastu võtta. Mida vanem oled, seda enam on kogunenud kohustusi ja otsuse langetamine ei ole kerge, kuna argumente on ühelt ja teiselt poolt palju.”

Vähem tähtis ei ole ka see, kuidas leida infot ning rahalist toetust ettevõtte käimalükkamiseks.

Kuidas ennast nähtavaks teha?

Ettevõte Timbeter sai laiemale üldsusele üleöö tuttavaks saate Ajujaht kaudu. Anna-Greta Tsahkna meenutab: „Ajujahi võistlusel on Timbeteri arengus äärmiselt oluline roll. Esiteks sundis võistlus meid asjaga tõsiselt tegelema, et pidevalt arengut ja tulemusi näidata. Teiseks saime väga häid nõuandeid ning kriitikat žüriilt. Nõuanded julgustasid meid otsuseid vastu võtma nii töötajate kui ka investorite kaasamise osas. Auhinnaraha võimaldas meil hoogsalt arendusse panustada. Lisaks saime positiivset tähelepanu – võin kindlalt väita, et 9 inimest 10st teadis meid algul just tänu Ajujahi saatele.”

Kuigi Tsahkna peab oma kogemuse põhjal parimaks reklaamikanaliks just nimelt Ajujahi saadet, pakuvad piiramatult võimalusi ka sotsiaalvõrgustikud. Selleks, et end nähtavaks teha, soovitab Tsahkna selgelt valmis mõelda, kes on loodava ettevõtte sihtrühm ning millised on olulisemad märksõnad ja sõnumid, mida soovitakse edastada.

Viivika Eljand
vabakutseline ajakirjanik

Allikas: SEB 

Head Uudised GoodNews