Arendavatest mänguasjadest on vanamoodne tahvel endiselt igati kasulik
Väikselapse kunstnikuanne algab lihtsate kriipsude ja kaarte sirgeldamisest. Kõigi nende sirgelduste ja võib-olla sulle arusaamatute piltidega paneb laps aluse kirjutamise/joonistamise õppimisele ja pliiatsi oskuslikuks käsitlemisele. Vajalikele oskustele, mida ta kasutab kogu oma elu.
Üheks võimaluseks neid esimesi samme õppida on kasutada mänguasjana lisaks leludele ka klassikalist joonistustahvlit – ja me ei mõtle siinkohal digitaalset tahvlit.
Joonistus- või kriiditahvlil on palju eeliseid, mis aitavad lapse arengule kaasa. Väike lisahüve on ka igati turvaline koht joonistamiseks, seda näiteks toa tapeedi kaunistamise asemel.
Tahvli eelis paberi ja digilahenduste ees
Jälgi väikest last, kes paberile joonistab. Pane tähele, mida teevad tema käed. Jaa, üks käsi on ametis pliiatsiga, aga teine käsi? See hoiab paberit kinni! Väikese lapse pliiatsiga tõmme on veel kohmakas ja seetõttu kipub kerge paber kohalt liikuma. Tahvli ees seda juba ei juhtu!
Joonistades või kirjutades arendab laps oma käte peenmotoorikat. Tahvlil saab laps kirjutamisel teha ka suurema ulatusega liigutusi, sest on paberist suurem pind. See lihtsustab lapse jaoks kogu protsessi märgatavalt.
Seistes tahvli ees on liikumisse kaasatud ka kogu lapse (üla)keha. Ka meie, täiskasvanute, hulgas on popiks saanud teha tööd enamasti laua ääres istues, vahel laua taga püsti seistes. Kõik me soovime vaheldust, seal hulgas meie keha. Kord laua taga olles ja siis püstises asendis saavad koormust erinevad lihasgrupid.
Lisahüvena ei mõju suurem joonistuspind niivõrd piiravalt, kui A4 või paremal juhul A3 joonistuspaber.
Tahvlile joonistamist toetavad suuremad joonistusvahendid
Suured kriidid või markerid püsivad kergemini ja kindlamini väikeses käes, mis proovib jäljendada sinu ette tehtut või luua ise midagi ainulaadset. Vertikaalselt kirjutades on ka kirjutusvahendi hoidmine mõnevõrra lihtsam kunst, kuna vertikaalne tahvel sunnib kirjutusvahendit juba ise-enesest õigesse asendisse.
Kasutades tahvlile harjutamiseks kriite lisandub veel kaks plussi. Kriite on kerge katki murda väiksemateks tükkideks, kui terve kriidi tasakaalus hoidmine on lapsele raske. Ja kriidiga kaasneb ainult tolm, mis vajab kõigest kerget kloppimist riietelt või märja lapiga üle käimist. Muude kirjutusvahenditega ei pruugi laps ise või muu mööbel kodus nii lihtsalt pääseda…
Harjutused alustamiseks
Joonistamine annab lapsele võimaluse väljenda ennast, kui ta veel rääkida ei oska või sõnavara on vähene.
Pildist lähtudes saad sa vanemana juba küsimuste teel ka vestlust suunata. Samuti annab see aimu, mida laps teab. Näiteks ütles laps, et joonistas koera. Millistele detailidele ta on tähelepanu pööranud? On sel neli jalga, saba, kõrvad, koon? Mida ta oskab koera kohta öelda? Kuidas ta suhtub koertesse?
Kohila lasteaed Sipsik on enda kodulehel välja toonud veelgi kasulikke soovitusi 3-4 aastase lapse arengu toetamiseks.
Kerge ja kasulik arendav harjutus
Üks kerge harjutus on järgmine. Lõika paberist või papist välja suur meelepärane objekt nagu õhupall, koer, kuusk vm ja kinnita see tahvlile.
Lase lapsel kriidiga selle ääri tahvlile joonistada. Lihtne tegevus, et arendada silma ja käe koostööd!
Jutusta ja illustreeri
Või kui laps kirjutusvahendi kätte võtmisest üldse huvitatud ei ole, siis sellisel juhul saad ise suuremat aktiivsust tahvli kasutamisel üles näidata. Kirjutada lihtsamaid sõnu oma jutu illustreerimiseks või asjade kohta, mis lapsele huvi pakuvad. Tahvlile jäävad need ka nendeks hetkedeks kui otseselt antud teemadega ei tegele. Aga silma ees mänguhoos juhuslikuks vaatamiseks ja nii lihtsamalt meelde jätmiseks, on nad ikkagi.
Õpeta mõisted
Aga võid kasutada ka järgmist harjutust. Kinnita või joonista erinevaid pilte tahvlile. Palu lapsel puudutada lille üleval või autot all. Hüppamine ja kükitamine on lubatud! Selliselt on lapsel võimalus kergemini omanda mõisteid “üleval”, “all”, “paremal” ja “vasakul”, kuna juhendamise käigus on tahvlil orienteerumisega seotud kogu tema keha.
Kirjatähed ja numbrid
Kirjatähtede ja numbrite õppimist soovitatakse alustada ikka lapse enda nime tähtedest ning vanusest. Nii keskendub laps korraga väikesele ülesandele, selle harjutamisele ja kindla tulemuse saavutamisele. Laps näeb enda nimetähte ja järk-järgult tekib täht tema enda tegevuse tulemusena tahvlile. Eesti lasteaiaõpetajate ajakiri Lasteaed.net allalaetav pdf “Matemaatika 3-aastasele”pakub teisigi kasulikke ideid.
Kõik see annab juurde enesekindlust – vaata, ma sain sellega hakkama!
Ajas vastupidanud tahvel pakub ka täna väga mitmekülgselt tegevust. Kaasatud olete sina ja sinu laps, teie kehad ja meeled. Võib-olla pole tulemuseks mitte ainult erinevate oskuste omandamine kogu eluks? Ka sinu ostetud tahvel võib olla lapsele heaks seltsiliseks kogu tema elu.
Artikli avaldas e-pood Kaup24.ee