EKSPERT ANNAB NÕU I Kust alustada, kui on vaja värvata uut inimest?
Raamatu “Kuidas värvata ja hoida paremaid inimesi?” autor ja värbamisjuhtide mentor Ketlin Kasak teab tänu kogemustele täpselt, milliste protsesside ja tegevustega peaksid juhid arvestama kõiges, mis puudutab ettevõtte kõige kallimat vara – töötajaid.
Kust aga alustada, kui on vaja värvata uut inimest? Värbamisekspert annab nõu.
“Ma olen mitu korda ise ja ka koos partneritega teinud läbi protsesse, kus väikeste või suurte ettevõtete juhid vajavad lisainimesi. Tänu sellele tean, millised on värbamise protsess, väljakutsed ja selle juures tehtavad vead,” ütleb Ketlin Kasak.
“Suurte firmade puhul on uute inimeste värbamise protsess mõnevõrra teistsugune kui keskmiste ja eriti väikeettevõtete jaoks. Käibevahendid on teised ja see võimaldab lisatööjõudu palgata värbamisagentuuride abil. Laienemine mõjutab aga eriti väikeettevõtjate majandusseisu,” lisab värbamisekspert.
“Klassikaline stsenaarium on järgnev: ettevõtlik ja hea ideega inimene asutab kas üksi või koos ühe-kahe sõbraga äri, kus esialgu töötatakse kõikides valdkondades ise. Nii teeb üks inimene nii müügi- kui ka turundustööd, on finantsjuht ja koristaja, logistik ning strateeg. Ühel hetkel töömaht kasvab ja tekib loogiline vajadus lisakäte või -mõistuse järele. Palgatakse inimene, aga aasta hiljem ollakse tihtipeale pankrotis. Miks nii?” küsib Kasak.
Värbamine tähendab esialgu raha väljavoolu
Arvatakse, et kui uus inimene tuleb tööle, hakkab ta kohe kasumit suurendama. “Ei hakka. Kõigepealt kasvab juhi enda töökoormus uue inimese väljaõpetamise näol ja alles umbes pool aastat hiljem võib töö hakata vilja kandma ka finantsiliselt. Paljud ettevõtjad pole personali palkamise majanduslikult piisavalt läbi mõelnud,” on värbamisekspert veendunud.
“Sisuliselt tähendab see seda, et uus inimene viib umbes pool aastat raha ainult välja ning hakkab alles siis tagasi tooma. Finantsid on esimene asi, mis vaja läbi mõelda. Kas mul on kuue kuu palgafond olemas või vähemalt igakuiselt saadav? See on küsimus, mida iga ettevõtja peaks enne uue inimese palkamist endalt ausalt küsima,” lisab Kasak.
“Seetõttu leiavadki paljud ettevõtjad umbes neljandal kuul, et uus inimene mitte ei teinud elu lihtsamaks, vaid hoopis keerulisemaks – juhil on väljaõpetamise protsessi tõttu palju rohkem tööd ning raha läheb ka välja nii mis mühiseb. Just siis, kui toimuks murdepunkt väljaõppe ja tagasiteenimise vahel, annavad paljud alla,” tõdeb värbamisjuhtide mentor.
Värbamise protsess hõlmab rohkelt detaile
Kui raha on olemas ja majanduslik pool läbi mõeldud, tekivad uued küsimused – mismoodi luua atraktiivset töökuulutust ja intervjuusid läbi viia, kust leida head kandidaadid, kuidas aru saada, kes on õige inimene mu vajaduste jaoks. Lõpuks on vaja sõlmida ka korrektne leping ja inimene välja koolitada. Personali värbamine on pikk protsess, mis hõlmab tohutult detaile. Kui tahta parimat kandidaati, tuleb iga etapp ka parimal moel läbi viia.