Avaleht Nõuanded TARBIJAKAITSE NÕUANDED I Mida jälgida üritustele pileteid ostes?
TARBIJAKAITSE NÕUANDED I Mida jälgida üritustele pileteid ostes?

TARBIJAKAITSE NÕUANDED I Mida jälgida üritustele pileteid ostes?

Maailma taasavanemisega elavneb ka kultuurielu: erinevate spordivõistluste, vabaõhuetenduste, kontsertide ja festivalide pileteid saab osta nii kodumaal toimuvatele üritustele kui ka piiri taha.

TTJA Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist Heldin Malmet selgitab, mida pileteid ostes jälgida.

Kas tehingule kehtivad tarbijakaitseõigused?

Tarbijakaitsereeglid ei kehti näiteks juhul, kui tegemist on kahe eraisiku vahelise tehinguga. Võimalike probleemide korral ei saa sel juhul tarbijakaitseasutustelt abi küsida.  Kasutades piletite ostuks vahendusplatvorme, tuleb kindlasti läbi lugeda müügikeskkonna üldtingimused. Teatud juhtudel pakub platvorm ka eraisikute tehingute korral täiendavat kaitset. Näiteks kantakse piletiraha algselt deposiitarvele ja kui ostjal on pilet käes, saab ka müüja raha kätte. Mõned pileteid vahendavad ettevõtted, näiteks Suurbritannias registreeritud Ticketmaster UK Limited, on piletite järelturumüügi turvalisemaks muutmiseks loonud eraldi programmi. Antud kaupleja Fan-to-Fan-piletite müügisüsteemiga toimub piletite edasimüük ehk teise ringi turg turvaliselt sama kaupleja platvormil, kellelt esialgne pilet osteti.

Kas pilet on nimeline?

Järelturult piletite soetamine ei ole ebaseaduslik, kuid kindlasti on oluline kontrollida, kas pilet on konkreetse isiku nimele väljastatud. Paljud rahvusvahelised festivalid ja suured spordiüritused on järelturu ja vahendajate vältimiseks loonud süsteemi, kus pileti soetamisel ja hiljem ka üritusealale sisse saamiseks on vaja tõendada, et pilet on just konkreetse külastaja nimele soetatud. Sageli on vajalik selleks esitada isikut tõendav dokument. Kui nimi piletil ja dokumendil ei klapi, võivad korraldajad külastaja ukse taha jätta. Seega tasub alati enne pileti soetamist kontrollida korraldaja veebileheküljelt, ega piletid ei ole personaliseeritud. Tasub meeles pidada, et nimelisi pileteid ei saa ka ise järelturul müüa.

Mis on pileti lõplik hind?

Mitmel juhul on tarbijatel mureks, et veebileheküljel kuvatud hinnale lisanduvad täiendavad tasud. Sellisteks tasudeks on näiteks teenustasu (service charge), broneerimistasu (reservation fee) ja turvalise pileti edastamise tasu (secure ticket delivery). Sealjuures ei ole sageli ostuprotsessi käigus tasude suurust määratletud, need on välja toodud väikeses kirjas ja vähemärgatavalt ja ostuprotsessi kõige viimases staadiumis. Mitmed piletite järelturuplatvormid, näiteks Hollandis registreeritud Ticketswap, on piiranud piletite liigkasuvõtlikult müümist selliselt, et pileti edasimüüja saab pileti ostuhinnale lisada maksimaalselt 20%. Ostuhinnast odavamalt müümine ei ole reguleeritud.

Kas ostan ikka originaalpileti?

Garantiid pileti ehtsuseks ei ole, ent kahtluse korral uuri enne maksmist edasimüüjalt pileti seerianumbri kohta ja kontakteeru selle kehtivuse kontrollimiseks pileti väljastanud ettevõtte või ürituse korraldajaga. Võltsitud pileti korral pole kontserdi ärajäämisel ega piletite tagasiostmisel võimalik tagasimakset taotleda. Võltspiletitele viitab ka see, kui mõnes portaalis müüakse pileteid juba enne ametliku piletimüügi algust. Pole võimalik, et enne korraldaja teavitatud müügialguse kuupäeva ja kellaaega on piletid edasimüüjate käsutuses.

Pettus, et piletit tegelikult ei edastatagi, on üks levinuimaid probleeme, millega järelturult pileteid soetanud tarbijad kokku puutuvad. Ostes pileti järelturult, peaks tarbija pileti peale tehingu sooritamist kohe oma valdusesse saama. Olukorrad, kus müüja lubab pileti edastada alles 48 tundi enne ürituse algust või istekoha- ja sektoripõhise ürituse pileti müümisel pole vastavaid andmeid müügipakkumises märgitud, teatades, et konkreetne kohatähis selgub vahetult enne üritust, viitavad pettusele. Teises riigis toimuva ürituse korral võib selline pettus põhjustada palju ebameeldivusi. Näiteks olukorras, kus tarbija on teinud üritusel osalemiseks ka täiendavaid kulutusi lennupiletite või majutuse näol.

Milline on müüja taust?

Kaupleja tausta kontrollimine ei ole väga keeruline ja seda tasub igal juhul teha. Tihti piisab müüja tausta kontrollimiseks ka lihtsalt interneti otsingumootorist, uurides teiste tarbijate jagatud kogemusi. Lisaks on mõnes riigis tegev veebilehekülg, kus on välja toodud ebaausate piletimüüjate must nimekiri. Kuigi see veebileht on vaid hollandi ja prantsuse keeles, on võimalik musta nimekirja lisatud piletivahendajatega lihtsasti tutvuda.

Kas tegu võib olla hangeldajaga?

Hangeldaja (inglise keeles scalper) on isik, kes ostab populaarsete kontsertide ja spordiürituste pileteid hulgi ning teenib tulu sellelt, et müüb pileteid järelturul algsest ostuhinnast tunduvalt kõrgema hinnaga. Selline müüja on reeglina füüsiline isik. Temaga tehtud tehingule ei kohaldu tarbijaõigus ja probleemide tekkimisel ei ole tarbijakaitseasutustel võimalik piletiostjat abistada.

Mida teha, kui pilet on olemas, aga üritus on tühistatud või edasi lükatud?

Kui ürituse korraldaja muudab sündmuse ajakava ja pakub ürituse toimumise ajaks uusi kuupäevi, siis jääb reeglina olemasolev pilet kehtima ja võimaldab artisti esinemisest või spordivõistlusest osa saada uuel väljapakutud ajal. Mõnel juhul, näiteks Hollandis peab ürituse uus toimumisaeg olema kõige rohkem 13 kuu jooksul esialgsest sündmuse kuupäevast. Selleks on loodud ka süsteem „Save your ticket, enjoy later“, mille kaudu saavad piletisoetajad korraldajat teavitada, kui nad ei soovi piletiraha tagasi, vaid on nõus ootama uut toimumise kuupäeva.

Mis saab siis, kui oled raha maksnud, kuid piletit ei saanud?

Probleemide korral kontakteeru müüjaga mitte ainult telefoni teel, vaid ka kirjalikult. Kui tasusid piletite eest krediitkaardiga, saad abi saamiseks pöörduda oma kaardi väljastanud panga poole. Euroopa Liidus registreeritud kauplejalt soetatud pileti puhul saad vaidluse lahendamiseks ja oma õiguste täpsustamiseks abi paluda TTJA Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuselt Eestis, mis tegeleb piiriüleste kaebuste lahendamisega.