Avaleht Huvitav Rattalinnapea: võtame Tallinna tänavad autodelt inimestele tagasi
Rattalinnapea: võtame Tallinna tänavad autodelt inimestele tagasi

Rattalinnapea: võtame Tallinna tänavad autodelt inimestele tagasi

Alates maist on Tallinnas ametis rattalinnapea Pärtel-Peeter Pere.

Rattalinnapea töö on seista inimeste õiguse eest turvaliselt Tallinnas rattaga sõita, töötades peamiselt rattastrateegia alusel. Tallinna rattalinnapea on osa ülemaailmsest rattalinnapeade võrgustikust ning hakkab ka rahvusvahelisel areenil linnaplaneerijatelt ja strateegidelt avalikult nõu küsima.

Praktikas tähendab Eesti esimese rattalinnapea töö Tallinnas rattastrateegia järgimist, rattahoiukohtade loomist, koolide ümbruse turvaliseks muutmist ja inimeste ettepanekutega töötamist.

“Tallinna linnavalitsus ei ole pealinna turvalisi rattateid ehitanud ning on ka ära öelnud nullvisiooni eesmärgist, mille järgi oleks liikluses null hukkunut,” ütles Pere. Seetõttu esitati rattalinnapea ametisse Pärtel-Peeter Pere, linnastrateeg, kes on aastaid töötanud Põhjamaade ja Euroopa linnadega.

“Tallinna rattastrateegia järgimine muudaks linna turvalisemaks ja elavamaks paigaks. Helsingis liigub 10% inimestest iga päev rattaga ja seal on maailma kõige kasutatum rattalaenutus. Autode hulk on 350 autot 1000 elaniku kohta, mis tänu linnavalitsuse tööle langeb. Tallinn planeerib praegu aga kasvu 450 autolt 650 autole 1000 elaniku kohta,” ütles Pere.

“Rattaliikluse kasvust võidavad kõik. Näiteks autojuhtidel oleks lihtsam liigelda, kui 10% autoga liiklejaist saaks rattateedel sõita. Linnavalitsusel ja linnaametnikel tasub toimivaid lahendusi otsida välismaalt ja paluda abi tänapäevaste teadmistega linnaplaneerijatelt. Võrreldes suurlinnadega, kus rattaliiklus on transpordisüsteemi loogiline osa, on Tallinn väike. Siin oleks väga loomulik igapäevaseid sõite rattaga teha. Selleks tuleb Tallinna linnaosad omavahel ühendada turvaliste rattateedega ja linnavalitsusel tuleb edendada põhjamaist liikluskultuuri,” sõnas Pere.

Pere esitasid rattalinnapea kohale Tõnis Savi Eesti Linnaratturite Liidust, Tallinna Ülikooli jätkusuutliku arengu prorektor ja viimase Eesti Inimarengu Aruande peatoimetaja Helen Sooväli-Sepping ning Tallinna Rattastrateegia üks autoritest, liikuvusekspert Marek Rannala. Pere on aastaid kirjutanud Eesti meedias linnaruumist, esinenud teles ja raadios. Näiteks märtsis kirjutasid Pere ja majandusekspert Kristjan Lepik arvamusloo “Võtame tänavad autodelt inimestele ja äridele tagasi”, millest algas Lepiku veetud liikumine Elav Tänav.

Ülemaailmset rattalinnapeade võrgustikku koordineerib Amsterdamis asuv sotsiaalne ettevõte BYCS. Võrgustiku eesmärk on edendada rattaliiklust ja luua inimestele paremat elukeskkonda, mille alustalaks on turvalised tänavad. Kuna rattasõit on kõige keskkonnasäästlikum ja linnakeskkonnas tavaliselt ka kiireim viis liikumiseks, näeb BYCS selles võimalust kliimakriisiga võidelda. Rattalinnapea ametiaeg on kaks aastat.

“BYCS lähtub põhimõttest “50 by 30”, mis tähendab, et aastaks 2030 võiksid rattasõidud moodustada 50% linnas tehtavatest sõitudest,” ütles BYCS-i kaasasutaja ja tegevjuht Maud de Vries.