1. Avaleht
  2. Ole teadlik
  3. OLE TEADLIK I Kuidas tunda ära ohtliku sisuga lehed?
OLE TEADLIK I Kuidas tunda ära ohtliku sisuga lehed?

OLE TEADLIK I Kuidas tunda ära ohtliku sisuga lehed?

Elisa juhib tähelepanu, et liikumas on tuttav petuskeem, kus lubatakse ettevõtte nimel tasuta auhindu. Tasub meeles pidada, et Elisa ei suuna kunagi loosimängude võitjaid välisele lingile ja palub alati loosimängu võitjatel ettevõttega ise ühendust võtta kindlas kanalis.

Hiljuti teatas Elisa, et viimaste kuude jooksul on oluliselt suurenenud erinevad küberründed ja pettused Eesti inimeste suunas. Nüüd jõudis ettevõtte valvsate klientideni juba tuttav petuskeem, kus lubatakse võita uusi telefone või kõrvaklappe – vastutasuks tuleb vastata ainult mõnele küsimusele ja sisestada oma pangaandmed saadetise postikulu tasumiseks.

Elisa uute teenuste valdkonna juht Meelis Seer sõnab, et sarnaseid pettuseid on esinenud ka varem ja neid on tehtud väga mitme erineva ettevõtte nime alt. „Petturid lähevad ajaga aina osavamaks ja nii on ka viimase petuskeemiga, mis on väga selgelt ja usutavalt sõnastatud ning kus kasutatakse osavalt ka ettevõtte värviskeemi. Tasub aga alati meeles pidada, et ei Elisa ega ükski teine ettevõte ei palu auhinna kättesaamiseks oma klientide pangaandmeid ega kiirusta võitjat pealtnäha tavapärastele uuringu küsimustele vastamast või mõnele lingile vajutamast.“

Elisa loosimängude võitjad tehakse alati teatavaks sotsiaalmeedia postituses ja liitumisega seotud looside puhul võetakse kliendiga personaalselt ühendust. Posti teel auhinna kättesaamiseks ei paluta kunagi võitjal saatmiskulusid tasuda.

Kuidas tunda ära ohtliku sisuga lehed?

  • Lehed ja rakendused, mis pakuvad midagi liiga head, et tõsi olla, on suure tõenäosusega pettused.
  • Pettuste puhul kasutatakse sageli vigast eesti keelt või halva kvaliteediga pilte ja logosid.
  • Pahavara levitavad lehed ei kasuta õiget domeeni või puudub aadressiribal nende ees tähis “https”.
  • Pahavara üritatakse tihti levitada kanalite kaudu, mida ettevõtted tavapäraselt reklaamimiseks ei kasuta – näiteks saadetakse kampaaniainfo Messengeris suvalise inimese poolt.
  • Pettuste ja rünnakute puhul palutakse tihti sisestada kohe lehele minnes andmeid või tõmmata alla rakendus, jagamata seejuures pädevaid selgitusi, miks seda on teha vaja.

Lisaks takistab Elisa Netivalvur kliendil sattumast pahatahtlikule veebilehele ning lingile, bännerile või reklaamile vajutades hoiatab see võimaliku pahaloomuliku sisu eest. Netivalvuri teenus on loodud koostöös ettevõttega Whalebone, kes teeb tihedat koostööd sadade telekomioperaatoritega üle maailma ning haldab reaalajas blacklisti ehk nimekirja ohtlikest linkidest. Elisa toetab jätkusuutlikku küberturvalisuse edendamist ja klientide ning kasutajate teadlikkuse tõstmist võimalikest ohtudest virtuaalses maailmas.

Head Uudised GoodNews