Avaleht Huvitav NÕUANNE I Neli nippi, kuidas turvaliselt välismaa e-poest kaupa tellida
NÕUANNE I Neli nippi, kuidas turvaliselt välismaa e-poest kaupa tellida

NÕUANNE I Neli nippi, kuidas turvaliselt välismaa e-poest kaupa tellida

Maailma suurim ostupüha Must Reede on peagi kohal. Kuidas tellida välismaa e-poest turvaliselt kaupu ilma petta saamata?

Vali usaldusväärne kaupleja

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät nendib, et kui tahad 100% turvaliselt e-ostelda, siis eelista eestimaist e-poodi, kuid ka piiriüleselt on võimalik ohutult e-ostelda, jälgides teatud nippe.

„Enamuse ebaausate kaupmeeste veebilehtedele jõutakse sageli sotsiaalmeedia kaudu, kuna kahtlased välismaised e-poed reklaamivad imehindu ja tooteid just seal. Kui keegi müüb kõiki maailma parimaid brände poole odavamalt, siis see võiks kahtlust äratada,“ sõnas Väät.

Samuti tasub jälgida, kas veebipood on avaldanud kontaktandmed ehk e-maili, telefoni, aadressi ja asukoha ning kas on aru saada, mis riigi ettevõttega on tegu. „Kindlasti tasub Googeldada, sest interneti otsingusse e-poe nime lisades võib leida nii positiivset kui negatiivset tagasisidet. Kui tegemist on petturiga, siis leiab tavaliselt lehekülgede viisi negatiivset tagasisidet,“ selgitas Väät.

Kindlasti tasub enne ostu sooritamist vaadata üle, milliseid makselahendusi pakutakse ning kas e-poe domeeniribal on e-poe aadressi juures tabaluku märk kinni või lahti. Kui lahti, siis on veebipoes ostu sooritades sisestatud andmed kõik ebaturvaliselt kaitstud.

Maksa turvaliselt ja endale kasulikult

Kõik e-poed pakuvad mitmeid makseviise, kuid võimalusel tasub eelistada turvatud makselahendust PayPal või krediitkaardimakset, millel on 3D autentimine. „Krediitkaardiga välismaises e-poes maksmise suur eelis on see, et kõik võimalikud riskid võtab enda peale pank, mitte kaardi omanik. Seega on valetehingu või pettuse puhul lihtsam tehingut tagasi pöörata ja kiiremini raha tagasi saada,“ selgitas Inbanki kaartide valdkonna juht Mari-Liis Küppar. Ta nõustus, et paljud maksepettused on seotud krediitkaardi andmete varastamisega, kuid selle lahenduseks töötati välja 3D autentimine, mis lisab e-poes maksmisel ühe lisakihi.

„3D autentimine tähendab sisuliselt veel ühte autentimise ringi, et veenduda, et ostu teeb õige inimene. Näiteks tuleb sisestada eraldi veebiaknas turvakood, mis on saadetud inimese telefoninumbrile. Kui keegi on andmed varastanud ning sulle tuleb telefoni SMS kinnituskoodiga, kuid sa hetkel ostlemas ei ole, siis on suure tõenäosusega keegi teine sinu eest kaarti kasutamas,“ kirjeldas Küppar. Riski minimeerimiseks soovitas ta maksekaartidele lisada ka päeva- ja kuulimiidi.

Samuti on teatud krediitkaartidega ostlemine kasulikum ka ostjale endale. „Näiteks Inpay krediitkaardiga saab teenida kõikidelt kaardimaksetelt raha tagasi, olgu selleks toidupoes sooritatud ost, restoraniarve või juuksuri eest tasumine ning seda nii Eestis või välismaal. See on justkui passiivne tulu, mis koguneb kontole ilma, et selleks peaks midagi täiendavat tegema,“ sõnas Küppar. Ta lisas, et niiviisi on võimalik tavapärastelt kulutustelt teenida kümneid eurosid kuus tagasi.

Nii Küppar kui Väät nentisid, et kvaliteetse ja turvalise ostukoha üheks märgiks on kindlasti mitmete maksmisvõimaluste pakkumine ning koostöö rahvusvaheliselt tunnustatud kaubamärkidega nagu Mastercard, Visa aga ka PayPal.

Vali kohaletoimetamine rahvusvahelise kullerfirmaga

Välismaa veebipoed pakuvad erinevaid tarnevõimalusi. Üldjuhul seisneb erinevus tarnekiiruses ja transpordiviisis. Nii saab eristada standard- või ekspresstarnet, mis võib jõuda kulleriga koju, postkontorisse või pakiautomaati.

Itella Estonia pakiveoteenuste osakonna direktor Rauno Parras nentis, et välismaalt kauba tellimisel tasub usaldada tuntud rahvusvahelisi kullerfirmasid, kes on usaldusväärsemad ning teevad koostööd kohalike pakiveofirmadega, tagades seeläbi kiireima ja turvalisima tarne. „Näiteks kui teenusepakkujaks on DHL ning pakk tellitakse standard kohaletoimetamise teenusega, siis jõuab pakk Smartpost Itella pakiautomaati või suunatakse pakk kulleriga kliendi ukseni,“ selgitas Parras. Ta rõhutas, et kui rahvusvaheline e-pood tarnijat ei kuva, siis võib pakk jõuda sihtkohta väga erinevate teenusepakkujate kaudu ning halvimal juhul ka seetõttu kaduma minna.

Samuti soovitas Parras kontrollida sisestatud kontaktandmeid. „Turvalise tarne eelduseks on ka korrektselt sisestatud postiaadress koos sihtnumbriga ja mobiiltelefoninumber. Andmete korrektsust tasub kontrollida nii veebipoes osteldes kui ka näiteks Smartposti iseteeninduses, veendumaks, et saadetisega ei teki segadust. Samuti võib sellest sõltuda paki kohalejõudmise kiirus,“ sõnas Itella Estonia pakiveoteenuste osakonna direktor. Telefoninumber on vajalik saadetise pakiautomaati suunamiseks või et kullerfirma saaks teavitada paki saabumise ajast või selle muutusest.

Jälgi ostu- ja tagastamistingimusi

Nii Itella Estonia pakiveoteenuste osakonna direktor kui E-kaubanduse Liidu tegevjuht soovitavad alati pöörata tähelepanu kaupade ostu- ja tagastamistingimustele, et soovi korral oleks võimalus toode välja vahetada või tagastada. „Näiteks tasub jälgida, kas veebipood asub Euroopa Liidus ning kehtib 14-päevane tagastusõigus, kui suur on tagastamise kulu ning milline on pretensioonide esitamise aeg,“ sõnas Väät.

Parras lisas, et saabunud pakk tuleks võimalusel kulleri juuresolekul avada. „Kui pakk saabub kahjustatuna või klient tuvastab puuduliku tarne, siis on ülioluline, et kahjujuhtum saaks registreeritud ning selleks peab võtma ühendust e-poe klienditeenindusega. Alles siis saab asuda kullerfirma juhtumit lahendama,“ soovitas Parras.