NÕUANDED I Kuidas palava ilmaga saada auto salong kiiresti jahedaks ning seejuures mitte külmetuda?
Auto kliimaseadme ja konditsioneeri kasutamise ümber levib mitmeid müüte ning sageli peetakse neid erinevate hingamisteede haiguste põhjustajaks. Valearusaamad ja terviseprobleemid tekivad aga siis, kui jahutusseadmeid valesti kasutada ja jätta need hooldamata. Eesti suurima kasutatud autode müüja Longo grupi müügidirektor Rainer Uukkivi jagab soovitusi, kuidas palava ilmaga saada auto salong kiiresti jahedaks ja millega tuleks kliimaseadme hooldamisel arvestada.
Valearusaamad ja terviseprobleemid tekivad siis, kui jahutusseadmeid valesti kasutada ja jätta need hooldamata.
Automaatne kliimaseade on muutumas uutel autodel juba standardvarustuse osaks. Odavamad mudelid ja paljud vanemad autod on aga varustatud tavalise konditsioneeriga, mis automaatselt soovitud temperatuuri ei hoia. Longo grupp toob Eestisse peamiselt automaatse kliimaseadmega varustatud kasutatud autosid, sest üha kuumemaks muutuvad suved on pannud autoostjaid seda kõrgelt hindama.
Kliimaseade loob tänu arvukatele niiskuse- ja temperatuurianduritele autosse sobiva mikrokliima, mis võimaldab juhil ja reisijatel end kogu teekonna vältel mugavalt tunda. Suvel jahutab, talvel soojendab ning eemaldab autost niiskuse. Kui aga kliimaseadet palava ilmaga oskamatult kasutada, on külmetushaigused kerged tulema.
Kui väljas on õhutemperatuur üle 30 kraadi ja samal ajal autos vaid 17 kraadi, on selline suur temperatuuride vahe hingamiselunditele tõeline katsumus. Seega tuleks külmetusohu vältimiseks hoida auto temperatuur üksnes kuni 5 kraadi jahedam kui välisõhk.
Kui väljas on õhutemperatuur üle 30 kraadi ja samal ajal autos vaid 17 kraadi, on selline suur temperatuuride vahe hingamiselunditele tõeline katsumus.
Teine levinud müüt väidab, et kliimaseadme kasutamine põhjustab silmahaigusi. Kui autos on õhuniiskus madal ja õhk ülikuiv, siis silmad võivad tõesti hakata kipitama ja väsida kiiremini. Töökorras kliimaseade suudab aga automaatrežiimis töötades hoida niiskustaseme alati normis. Samuti pole vaja hooldatud ja tihendatud süsteemi korral karta, et konditsioneeri täiteaine freoongaas hakkaks lekkima. Kui süsteemis ilmnevad tõrked, tuleks kliimaseadet lasta autoteeninduses kontrollida. Tänapäeval kasutatakse autode kliimaseadmetes varasemast keskkonnasõbralikumat ja vähem süttivat freoongaasi.
Töökorras kliimaseade suudab aga automaatrežiimis töötades hoida niiskustaseme alati normis
Vanematel autodel tuleks teeninduses lasta kliimaseadet aeg-ajalt kontrollida, et süsteem ei lekiks. Kui konditsioneer ei puhu enam külma õhku, on tõenäoliselt selle täitegaas otsa saanud.
Konditsioneeri tööd mõjutab ka salongi õhufiltri seisukord. Mustust täis filter võib takistada õhuvoolu liikumist. Salongi õhufiltrit võiks vahetada iga 15 000 kilomeetri läbisõidu järel.
Soovitav on konditsioneeri iga kuu, sh talvel, sisse lülitada ja seda mõnda aega töös hoida, et kliimaseadme kompressor saaks korralikult õlitatud. Kui neid hooldusreegleid järgida, töötab kliimaseade tõrgeteta.
4 soovitust, kuidas palava ilmaga saada auto salong kiiresti jahendaks ning seejuures mitte külmetuda:
Lase kuumus autost välja
Kuuma ilmaga päikese käes seisnud autos võib temperatuur küündida üle 60 kraadi. Salongi jahutamiseks tuleks esimese asjana lasta kuum õhk autost välja. Uuematel autodel saab puldist juba distantsilt kõik aknad jahutamiseks avada. Üldjuhul on soovitav enne autosse istumist hoida tagumised uksed paar minutit avatud, et kuumus pääseks välja.
Salongi jahutamiseks tuleks esimese asjana lasta kuum õhk autost välja.
Kui avada üksnes esiaknad, siis liigub kuumus auto tagaossa ning olukord ei lähe sugugi paremaks. Samuti ei tasu panna kliimaseadet täisvõimsusel külma puhuma, sest sellega vaid koormad seadet ja tekitad endale ja kaasreisijatele külmetushaigusi.
Kui soovid sõidu ajal hoida aknad lahti, siis väldi tuuletõmbust, et mitte haigestuda kurgu- või kõrvapõletikku. Selleks hoia avatud vaid üks esiaken ja sellega diagonaalis olev tagaaken.
Ära keera temperatuuri liiga külmaks
Autot ei tohi muuta külmkapiks, kui samal ajal on väljas väga palav. Külmetusohu vältimiseks tasuks hoida auto temperatuur maksimaalselt 5 kraadi välisõhust jahedam.
Külmetusohu vältimiseks tasuks hoida auto temperatuur maksimaalselt 5 kraadi välisõhust jahedam.
Kui keerata kliimaseadme temperatuur 16 kraadile, ei muutu salong kiiremini jahedamaks kui hoida nuppu 23 kraadi peal. Sellega saavutad vaid seda, et süsteem puhub külma õhku kauem ja külmetumise oht on suurem. Kliimaseade tasub keerata soovitud temperatuurile ja lasta selle automaatikal automaatrežiimis ise toimetada.
Konditsioneer töötab efektiivsemalt, kui auto liigub. Kui sõiduki mootor töötab madalatel pööretel seistes, võtab konditsioneeril salongi mahajahutamine rohkem aega.
Ära lase külma õhku puhuda näkku
Autode kliimaseadmed toimivad väga erineval tasemel. Premium-klassi autode kliimaseadmed on sageli nii nutikad, et nende puhul piisab sobiva temperatuuri valimisest ning kõik muu teeb ära automaatika. Kuid tavaautodel peavad autojuhid sageli ise reguleerima puhutava õhu suunda, kuna näkku puhub liiga palju jahedat õhku või varbad hakkavad külmetama. Palava ilmaga tasub suunata ventilatsiooniavad üles või esiklaasile, et vältida külmetumist.
Palava ilmaga tasub suunata ventilatsiooniavad üles või esiklaasile, et vältida külmetumist.
Uuemad kliimaseadmed reguleerivad ise, kui palju välisõhku jahutada või millal on kasulikum hoida ventilatsioonisüsteemi siseringluse peal. Pelgalt konditsioneeri või vanemat tüüpi kliimaseadmega varustatud sõidukitel tasub kuuma ilmaga hoida ventilatsioonisüsteem siseringluse peal, et süsteemi mitte ülekoormata. Kui sõitjateruumis tekib selle tulemusel liiga palju niiskust ja aknad lähevad uduseks, tuleb vahepeal ventilatsioon välisõhu peale tagasi keerata.
Lülita välja start-stop süsteem
Uuemad autod on kütusekulu säästmiseks varustatud start-stop süsteemiga, mis lülitab auto ajutisel peatumisel mootori välja. Kui see süsteem on sees, siis lülitub foori taga seistes koos mootoriga välja ka konditsioneeri kompressor. Pikema peatuse korral läheb sõitjateruum seetõttu üsna ruttu kuumaks ja ka kütusesäästu sedasi ei teki. Seega tasub palava ilmaga lülitada välja start-stop süsteem.