1. Avaleht
  2. Nõuanded
  3. NÕUANDED I Kuidas lastele rahatarkust edastada?
NÕUANDED I  Kuidas lastele rahatarkust edastada?

NÕUANDED I Kuidas lastele rahatarkust edastada?

Lapsed arendavad eluks vajalikke oskusi vanemaid jälgides. Samuti täiskasvanute käitumine oma finantsidega mõjutab oluliselt järeltulijate edaspidist suhet rahaasjadesse. Citadele panga eksperdi sõnul on kõige tulemuslikum õpetada rahatarkust interaktiivselt ja mänguliselt.

Citadele panga eelmise aasta uuringust selgus, et 66 protsenti Eesti lapsevanematest annab oma lastele nädalas kuni 19 eurot taskuraha. Enamasti antakse taskuraha igapäevakulutuste tarbeks, ent osa vanemaid kasutab seda ka lastele kogumise ja rahatarkuse kohta õpetamiseks.

Foto: Freepik

“Arvestades investeerimisõhinat, mis Eesti elanikke mõni aeg tagasi tabas, on inimesed hakanud rohkem avatumalt rahast rääkima. Lapsi ei tohiks sealjuures unustada. Osadel on endiselt hoiak, et lastele justkui ei peaks keerulisemaid rahaasju selgitama, et küll nad õpivad elu jooksul. Tegelikult on aga võimalik raskemaid teemasid, nagu näiteks investeerimine, lihtsalt ja mänguliselt selgitada,” ütles Citadele panga Eesti jaepanganduse juht Marina Hakiainen.

Parim on õppida mängides

“Mängimine on lapsele kõige sobivam viis õppimiseks, sest aitab ümbritsevat maailma mõista ning harjutada kriitilist mõtlemist. Mänguliselt saab lahendada kõiki teemasid alates eelarve koostamisest ja säästmisest kuni raha kulutamiseni,” ütles Hakiainen. Tema sõnul tasub valida lapse huvidega haakuvad eakohased mängud. Nii näiteks saavad nooremad lapsed poodi mängides õppida raha kulutamise kohta ning veidi vanemad Monopoly lauamängu käigus investeerimise, eelarve koostamise ja võlgade haldamise ja olemuse kohta. Iga teema puhul tasub kaaluda, millised on võimalused seda mänguks pöörata. Loovus on sealjuures kõvasti abiks.

Mänguliselt saab lahendada kõiki teemasid alates eelarve koostamisest ja säästmisest kuni raha kulutamiseni.

Preemia tehtud töö eest

Kuigi isiklike igapäevaste majapidamistööde, näiteks toa või voodi korrastamise eest ei soovitata lapsi rahaga premeerida, saavad vanemad motiveerida tasuga lapsi täitma suuremaid lisaülesandeid nagu muru niitmine või kodu renoveerimisel abistamine. Hakiaineni sõnul õpetab see töö ja palga suhet ning aitab lastel õppida, et raha ei ole iseenesestmõistetav.

Foto: Freepik

“Erinevad tehnoloogilised lahendused aitavad ülesannete andmist ja preemia tasumist mugavamaks muuta. Citadele panga äpis saab näiteks saata teistele väljakutseid ning selle eest rahalise tasu määrata. Kui töö on tehtud, siis saab määratud summa hõlpsalt lapse kontole üle kanda,” ütles Hakiainen.

Säästmise ja investeerimise väljakutsed

Hakiaineni sõnul on oluline õpetada lapsi mitte ainult kulutama, vaid ka säästma. Üheks meetodiks on luua taskurahale n-ö intressi süsteem: kui laps teatud aja jooksul raha ei kuluta, saab ta väikese lisasumma. See aitab lapsel õppida investeerimise kasulikkust praktikas.

“See meenutab veidi Stanfordi vahukommi eksperimenti, kus lastele pakuti üht vahukommi kohe või kaht vahukommi, kui esimese söömisega veidi oodata. Jätkuuuring näitas, et tugevam enesekontroll ja võime rahulolu edasi lükata, olid seotud laste suurema eduga tulevikus. Sama põhimõtet saab ka finantshariduses rakendada: mida varem õpib laps säästma ja kulusid planeerima, seda tugevamad finantsoskused tal arenevad,” selgitas Hakiainen.

Üheskoos eelarve planeerimine

Lapse kaasamine eelarve planeerimisse on samuti hea viis tema finantsoskuste arendamiseks. Näiteks saab kaasata lapse nädala menüü planeerimisse ja koos temaga eelarves määratud summa piires sisseoste teha. See õpetab Hakiaineni sõnul hinnateadlikkust, prioriteetide seadmist ja vastutustundlikku rahakasutust. “Nii saab laps aru, et raha lõppeb millalgi otsa. Kui talle antakse võimalus teha otsuseid piiratud ressursside piires, õpib ta soove ja võimalusi tasakaalustama ning oma kulutusi planeerima.”

Lapse kaasamine eelarve planeerimisse on samuti hea viis tema finantsoskuste arendamiseks.

Oma väike äri

Töökogemust aitab omandada ka see, kui lasta lapsel alustada oma väikeettevõttega, et näiteks müüa vanu mänguasju, joonistusi või küpsetisi. Hakiaineni sõnul aitab see omandada põhitõdesid ettevõtluse kohta nagu kasumi teenimine, loovus probleemide lahendamisel ning kulude ja tulude tasakaalustamine. “Lisaks aitab see mõista, et raha ei tule kergelt ja igal finantsotsusel on omad tagajärjed.”

Annetamise olulisus

Üks aspekt, millele Hakiainieni sõnul rahatarkuse õpetamisel eriti tähelepanu ei pöörata, on annetamine. “Annetamise õpetamine toetab empaatiavõimet, autonoomiat ja iseseisvat otsuste langetamist, kui laps saab valida, kelle või mille jaoks ta annetada soovib.” Seega võib koos lapsega välja valida huvipakkuvad ja südamelähedase teemaga tegelevad organisatsioonid, kellele laps saab igas kuus väikse summa raha annetada. Järjepidevuse õpetamisele ja lapse kaasamisele aitab Hakiaineni sõnul kaasa see kui näiteks panna iga kuu kindlaks kuupäevaks meeldetuletus, millal lapsega üheskoos annetus ära teha.

Foto: Freepik

Citadele panga tellimusel viis uuringuagentuur Norstat 2024. aastal läbi esindusliku Balti riikide elanikkonna uuringu. Eestis, Lätis ja Leedus küsitleti veebiküsitluse kaudu vähemalt 1000 elanikku vanuses 18–74 aastat.

Foto: Freepik
Foto: Freepik
Foto: Freepik