Autotehnik soovitab: autodelt tuleb juba praegu talvine mustus ja keemia maha pesta
Kuigi lumi on linnast kadunud juba paar nädalat ning metsavaheteedki hakkavad üles sulama, pöörab selle nädala teises pooles ilm esimest korda tõeliselt kevadiseks. Seetõttu on mõistlik hakata oma neljarattalist sõpra kevadeks ette valmistama. Topauto teenindusjuht Dan Mustjatse soovitab alustada korralikust pesust, tulede-kojameeste kontrollimisest ning seejärel vahetada ära rehvid.
Paljudele inimestele tähendab kevad eelkõige suverehvide alla panemise aega ning siis oleks auto justkui suveks valmis, ent Mustjatse soovitab sõiduki töökindluse ja vastupidavuse mõttes alustada hoopis korralikust pesust ning lisavarustuse kontrollimisest.
“Eesti kliima on autodele ilmselt üks vastikumaid, sest märjad teeolud vahelduvad lumistega, jäistega ja tolmustega. Talvel hooldatakse teid soolaseguga ning naastrehvide kasutamisest leidub teel palju naastupuru, mis kõik mõjub värvitud keredetailidele kiirelt hävitavalt. Seetõttu soovitan kõikidel autoomanikel juba praegu läbi viia kevadine eripesu,” kommenteeris Mustjatse.
Talvel hooldatakse teid soolaseguga ning naastrehvide kasutamisest leidub teel palju naastupuru, mis kõik mõjub värvitud keredetailidele kiirelt hävitavalt. Seetõttu soovitan kõikidel autoomanikel juba praegu läbi viia kevadine eripesu.
Topauto teenindusjuhi sõnul tasub väljastpesu puhul autolt eemaldada nii talvine pigi, sool kui ka naastupuru. Sellest, kas auto vajab pesu, saab kõige hõlpsamini aru siis, kui auto alumisi külgi käega silitada. Krobeline pind annab märku, et värvikihile on kinnitunud teelt lendunud ained.
“Topauto üks populaarsemaid kevadisi pesuvalikuid on Iron -X autopesu, mis on mõeldud just naastupuru eemaldamiseks. Pesu viiakse läbi spetsiaalse vahendiga ning lisaks metallipurule saab sõiduk kenasti puhtaks ka muudest autokerele kleepunud ainetest,” selgitas Mustjatse. “Lisaks soovitan kaaluda auto töötlemist keraamilise kattega, mis kaitseb värvipinda ja lihtsustab hilisemat pesu ja kuivatust.”
Kogenud teenindusjuhi sõnul kipuvad inimesed kevaditi kõige enam mööda vaatama klaasipuhastajate vahetusest, mis on tegelikkuses üks odavamaid kulusid. Klaasipuhastajate vahetus tuleb ette võtta kohe, kui need esiklaasile silmaga nähtavaid triipe jätavad. Vastasel korral rikuvad kulunud klaasipuhastajad esiklaasi, mis halvendab nähtavust, eriti just kevadise otse vastu paistva päikesega.
Klaasipuhastajate vahetus tuleb ette võtta kohe, kui need esiklaasile silmaga nähtavaid triipe jätavad.
“Klaasipuhastajate seisukorda saab ajutiselt parandada sooja vee ja seebiga pestes, kuid tegelikult tuleks need välja vahetada pigem varem kui hiljem,” ütles Mustjatse.
Lisaks tasuks auto kevadisse hoolduspaketti lisada õlivahetus, salongi- ja õhufiltrite vahetus ning käia ring ümber auto ja veenduda, et autol põlevad kõik tuled, sealhulgas numbrituled.
Kiirelt läheneb 31. märts, mil tuleb Eestis naastrehvid suverehvide vastu välja vahetada. Neil, kes liiklevad peamiselt linnas või suurtel maanteedel, soovitab Mustjatse seda juba praegu teha. Kuigi uueks nädalaks lubab ilmaennustus taaskord kergeid miinuskraade ning siin-seal lundki, tuleks igal autojuhil oma käike adekvaatselt hinnata ning vastavalt sellele otsus teha.
“Päikese käes tõuseb tumedat värvi teekatte temperatuur kiirelt kõrgele ning võib õhutemperatuurist mitmeid kraade soojem olla. Talverehvid on mõeldud sõitmiseks madalatel temperatuuridel ning soojemates oludes muutuvad pehme rehviseguga rehvi pidamisomadused kehvaks, mis omakorda viib pikenenud pidurdusmaani, rehvide üleliigse kulumise ja suurenenud avariiohuni,” selgitas Mustjatse.
Päikese käes tõuseb tumedat värvi teekatte temperatuur kiirelt kõrgele ning võib õhutemperatuurist mitmeid kraade soojem olla. Talverehvid on mõeldud sõitmiseks madalatel temperatuuridel ning soojemates oludes muutuvad pehme rehviseguga rehvi pidamisomadused kehvaks.
Kui garaažist suverehvid välja võtta, siis tuleb kriitiliselt hinnata nende koguseisundit, mitte ainult mustrisügavust. Eestis peab suverehvi mustri jääksügavus olema vähemalt 1,6 millimeetrit, soovituslik on 3-4 millimeetrit. Ent suverehvi omadused võivad olla halvenenud juba enne selle piirini jõudmist. Hinnata tuleks mustri sügavust mitmest kohast ning nii rehvi küljelt kui ka keskelt. Ebaühtlaselt kulunud rehvid on mõistlik välja vahetada.
Eestis peab suverehvi mustri jääksügavus olema vähemalt 1,6 millimeetrit, soovituslik on 3-4 millimeetrit.
Neile, kes oma autorehve ise vahetavad või hoiustavad, paneb Mustjatse südamele kaht asja. “Esiteks tuleb autorehve säilitada püstiasendis, mitte üksteise otsa virna laotult. Teiseks tasub käia regulaarselt rattaid tasakaalustamas ja auto sildu kontrollimas isegi siis, kui vahetustöö ise ära teete. Juba mõni äärekivi põnts võib rataste kokkujooksu muuta ning sellest hetkest alates hakkavad rehvid ebaühtlaselt kuluma, mis viib nende kasutusaja lühenemiseni,” ütles Mustjatse.
Nõuanded koduseks õigeks autopesuks
- Kasuta spetsiaalseid auto pesuks mõeldud šampoone ja leotusvahendeid.
- Enne pesu lase autokerelt survepesuriga lahtine liiv ja mustus maha ning siis kasuta pigileotust.
- Ära hõõru autokeret švammiga, mis võib sisaldada liiva. Pigem eelista survepesurit, ent jälgi, et see oleks autokerest õigel kaugusel, mis on 20-30 cm, et vältida auto plastikdetailide kahjustamist.
- Pesemise ajal hoia autokere kogu aeg märjana, muidu jäävad hiljem autokerele raskesti eemaldatavad vee kuivamise plekid.
- Kuivata auto pärast pesu hoolega, sealhulgas tihendid ja klaasipuhastid.
- Võimalusel lase auto katta vahaga, mis pikendab värvi eluiga ja tõrjub mustust.