Viis nõuannet pikaks autoreisiks: peatoe kõrgusest käte asendini
Kuigi suvi on lõppemas, on paljudel inimestel plaanis teha veel pikem autoreis: seda kas mööda kodumaa kauneid teid sõites või rendiautoga välismaad avastades. Pikema autoreisi ajal pole oluline ainult auto tehniline seisukord vaid ka sõidutingimused autosalongis. Kindlustusseltsi Gjensidige Eesti filiaali juht Raido Kirsiste rääkis täpsemalt, millega peab autojuht seesuguse sõidu ajal arvestama.
“Kõik autojuhid teavad, et pikk sõit võib keha ja vaimu korralikult väsitada. Seetõttu peab tähelepanu pöörama sellele, kuidas autos hoida käsi-jalgu ning kuidas istuda, et püsida energiline ning muuta teekond enda ja kaasreisijate jaoks nauditavamaks,” ütles Kirsiste.
Tähelepanu tuleb pöörata oma istumisasendile ja istmele
Autos juhikohal istumine peab olema mugav, sest ebamugav iste või istumisasend võib pika peale hakata juhti häirima. Kui pidevalt ebamugava istumise peale mõelda, võib see hakata segama tee- ja liiklusolude jälgimist.
Autos juhikohal istumine peab olema mugav, sest ebamugav iste või istumisasend võib pika peale hakata juhti häirima.
Jalad peaks olema mugavas asendis
Pedaalile vajutatakse päkaga, mitte kogu jalaga, seega on oluline sättida oma istumisasend nii, et pedaalile vajutamiseks ei peaks tervet jalga tõstma ega pidevalt painutama. Jalg peaks olema veidi üle põlve kõverdatud, sest äkkpidurdamise ajal on piduripedaali vajutamiseks vaja veidi suuremat jõudu. Kui jalg on täielikult välja sirutatud, ei pruugi see olla võimalik. Pikkadel sõitudel võivad probleemiks kujuneda ka valed jalanõud: sõidu ajal on jalg pikka aega auto põrandal, seega peavad jalanõud olema mugavad, nad ei tohi pigistada, hõõruda ega jalas liialt loksuda.
Vasak jalg peaks olema pedaalide vasakul poolel, mis annab manööverdamise või pidurdamise ajal täiendavat tuge, võimaldades rooli sujuvalt keerata ning manuaalkäigukastiga autos ka kiiremini siduripedaali vajutada. Siiski ei tohiks jalga terve sõidu ajal siduripedaalil hoida. Isegi kerge koormus pedaalile võib aktiveerida sidurimehhanismi, mis kulutab autot ennast.
Oluline on ka regulaarselt pause teha, kus enda keha, käsi, jalgu ja õlgu venitada.
Käsi tuleb hoida õige nurga all
Roolist tuleks kinni hoida nii, et käed on küünarnukkidest kergelt kõverdatud. Roolist liiga kaugel istudes on käed sirged, mis piiravad täie jõuga manööverdamist. Vastupidiselt ei tohi istuda ka roolile liiga lähedal, sest isegi kergema õnnetuse korral on oht saada turvapadjast või roolist tõsisemad näovigastused. Seda seetõttu, et avanev turvapadi on siis juhi näole ja roolile liiga lähedal.
Roolist tuleks kinni hoida nii, et käed on küünarnukkidest kergelt kõverdatud.
Kõik reisijad peavad alati turvavöö kinnitama
Kuldne reegel, mida tasub ikka ja alati korrata. Kahjuks on näha, et tagumised kaasreisijad ei kinnita alati turvavööd. Endiselt tuleb ette juhte, kus tagumisel real istuja on turvavöö teinud lahti, et vahetada autos kohta või heitnud tagumise rea peale selili või külili. Autoõnnetuse korral võib lahtise turvavööga reisija vigastada mitte ainult ennast, vaid ka teisi autos viibijaid.
See reegel kehtib ka auto tagaosas olevate esemete ja kottide-kohvrite kohta. Õnnetuse korral võivad need lennata istmelt ette ja põhjustada reisijatele tõsiseid vigastusi. Pagas peab olema reisi ajal korralikult kinnitatud ja autosalongist eraldatud. Selleks on erinevaid lahendusi, näiteks spetsiaalsed vaheseinad või pagasit kattev võrk, mida saab konksude abil kinnitada.
Peatugi peab olema õigel kõrgusel
Peatugi ei ole mõeldud juhi pea mugavaks toetamiseks. See on selleks, et kokkupõrke ajal kaelavigastusi vältida. Peatoed tuleb reguleerida nii, et pead veidi tahapoole kallutades on juhi ja kaassõitja kukal täielikult toetatud. Kui autos on lisaks peatoe kõrgusele reguleeritav ka toe ettepoole nihkumine, siis tuleb iste paigutada nii, et peatoe ja pea vaheline kaugus oleks võimalikult väike. Lisaks tuleb ka tagumisel real istujate peatoed igale reisijale sobival kõrgusel reguleerida.