TASUB TEADA I Kuidas kontrollida mootori õlitaset ja mida teha hädaolukorras
Iga autojuht puutub tõenäoliselt varem või hiljem kokku vajadusega valada oma auto mootorisse mootoriõli. Minimaalse õlitaseme puhul piisab 0,5 liitri õli lisamisest. Eksperdid selgitavad, kuidas kontrollida õlitaset ja mida teha olukorras, kui auto annab teada, et õlitase on madalavõitu.
Esmalt tuleb märkida, et mitte iga signaal, mis viitab otsesele vajadusele mootoriõli lisada, ei ole usaldusväärne, kuid siiski ei tohiks ühtegi neist eirata. Näiteks võib garaažist väljumise ajal madala õlitaseme märgutuli põlema minna. See on tõenäoliselt valehäire, mis tuleneb maapinna järsust kallakust. Või läheb märgutuli põlema kurvis sõites, kuid kustub mõne aja pärast. Kurvides mõjuvad jõud põhjustavad õli liikumist ning tõenäoliselt on siis õlitase juba peaaegu miinimumini jõudnud. Igal sellisel juhul peata sõiduk võimalikult kiiresti ja kontrolli õlitaset mootoris.
Kuidas kontrollida õlitaset?
Eksperdid tuletavad meelde, et õlitaset tuleks kontrollida, kui auto on tasasel pinnal ja mõõtmine tuleks teha väljalülitatud mootoriga, pärast vähemalt minutilist ootamist, sest siis on õli mootoris alla vajunud. Vastasel juhul on näit ebausaldusväärne. Õlitaseme kontrollimiseks võta mootori õlivarras, puhasta see lapiga ja aseta tagasi ning võta uuesti välja. Õlitaset näitab õlinivoo tähiste suhtes. Elektroonilise õlitaseme anduriga mootoritel kuvatakse õlitase auto infotablool.
„Enamikul õlivarrastel on kaks tähist – miinimumtase ja maksimumtase. Õlinivoo peaks olema nende tähiste vahel. Mõnel automudelil on mõõtepulgal veel kolmas marker – ülemine maksimaalne tase. See kehtib tavaliselt diislikütuse tahkete osakeste filtriga varustatud diiselmootorite puhul, kus kütus satub õli sisse. Igal juhul ei tohiks õlitase kunagi langeda alla miinimumtaset tähistava märgistuse,“ ütleb TotalEnergiesi määrdeõlide maaletooja Balti Autoosade tootejuht Danel Kask.
Kas minimaalse õlitasemega sõitmine on mootorile kahjulik?
Kõik sõltub olukorrast. Vaikne sõit lähimasse garaaži, teenindusse või poodi kindlasti ei kahjusta mootorit. Sõitmine täie võimsusega, mägedes või haagisega mõjutab mootorit juba negatiivselt. Õli toimib ka jahutusena ja kui seda on vähe, siis võib mootori mõnede kohtade temperatuur olla ohtlikult kõrge.
Õli toimib ka jahutusena ja kui seda on vähe, siis võib mootori mõnede kohtade temperatuur olla ohtlikult kõrge.
Kas sõitmine alla miinimumtaseme jääva õlitasemega on mootorile kahjulik?
Mitte isegi kahjulik, vaid ohtlik. Isegi kui ajutiselt midagi ei juhtu, lühendab mootori töötamine miinimumist madalama õlitasemega mootori eluiga. Seda seetõttu, et mitmed parameetrid halvenevad – näiteks mootori jahutamine õliga või saasteainete eemaldamine. Liiga vähene õli kuumeneb üle ja halvendab mootori parameetreid veelgi.
Millist õli lisada?
Hea mõte on kasutada konfiguraatorit, mis soovitab, milline õli oleks parim valik sinu autole.
„Kui oled hädaolukorras ja sul ei ole mingit teavet selle kohta, millist õli sinu auto vajab, siis tasub valida vähemalt mingi mootoriõli, sest parem on lisada midagi kui mitte midagi,“ sõnab TotalEnergiesi tehnilise osakonna juht Andrzej Husiatyński.
Kui palju õli lisada?
„Tavaliselt on õlivarrastel minimaalse ja maksimaalse tähise vahe üks liiter. Seega minimaalse taseme puhul piisab 0,5 liitri õli lisamisest. Isegi kui lisatava õli kvaliteet pole kõige parem, siis saab sellega sõita lähimasse töökotta ning vahetada õli vastavalt tootja soovitustele,“ märgib Kask.