1. Avaleht
  2. Nõuanded
  3. Rattahooaeg on alanud – kuidas teha hooldust oma elektrilisele liikurile?
Rattahooaeg on alanud – kuidas teha hooldust oma elektrilisele liikurile?

Rattahooaeg on alanud – kuidas teha hooldust oma elektrilisele liikurile?

Korralikud soojakraadid on saabunud ja juba mõnda aega käib tänavate puhastamine talvisest killustikust. See tähendab, et meie teed täituvad taas kaherattalistega, millest üha suurema osa moodustavad elektrilised liikurid. Ekspert jagab nõu, mida tuleks silmas pidada nende hooldamisel ja hooajaks valmis seadmisel.

“Elektritõuksid ja igasugused muud elektrilised liikurid on järjest rohkem inimesi pannud autost kas või ajutiselt loobuma ja on muutunud arvestatavaks transpordiliigiks kooli ja tööle jõudmisel. Laienev kergliiklusteede võrgustik innustab samuti rohkemaid inimesi kaherattalisi kasutusse võtma. See on väga positiive areng, kuid samas tähendab see, et õnnetuste iseloom muutub ja üha enam osalevad liiklusõnnetustes või niisama kukkumistel just elektrilised sõidukid,” nentis Balcia kindlustuse City Combo tooteekspert Jelizaveta Drižiruk.

Laienev kergliiklusteede võrgustik innustab samuti rohkemaid inimesi kaherattalisi kasutusse võtma.

Elektritõukside kasutajad tihti ei mõtle, et sarnaselt jalgrattale vajab ka tõukeratas hoolt ning elektroonika tõttu on see mõnevõrra keerulisem. Enda ja teiste ohutuse tagamisel on aga ülimalt oluline, et meie liiklusvahendid oleksid igati korras. Just tänapäeva inimeste elustiili silmas pidades on Balcia loonud City Combo kindlustuse, mis katab kolm olulisemat riski: kaherattalise sõiduki kasutaja võimalikud vigastused, varakahju, kui sõiduk varastatakse või seda tuleb remontida ning vastutuskindlustuse, kui tekib kahju teistele inimestele või nende varale.

Enda ja teiste ohutuse tagamisel on aga ülimalt oluline, et meie liiklusvahendid oleksid igati korras.

Balcia on löönud käed elektriliikurite müügi ja hooldusega tegeleva Eesti ettevõttega Voltride. Voltride teeb igal aastal tuhandeid remonttöid ja hoolduse meister Kaur Kokamägi jagab sellele kogemusele tuginedes mõned näpunäited, mida tuleks silmas pidada just elektriliikurite hooldamisel ja hooajaks valmis seadmisel.

„Üldjoontes on elektriliikurite hooldamise põhimõtted lihtsad – hoia oma ratas jooksvalt korras ning hoolda seda regulaarselt vastavalt valmistaja soovitustele. Meie soovitame uue tõukerattaga teha esimene hooldus pärast 300km läbimist ja edaspidi iga 1000km järel, või vähemalt korra hooaja jooksul, kui läbisõit on väiksem. Jalgratta hooldamisega võrreldes on ka mõned olulised erinevused. Näiteks pole tõukerattal ketti ja käiguvahetajat. Teisalt vajab kindlasti erilist tähelepanu aku ja muud elektroonilised komponendid,“ selgitas Kaur.

Meie soovitame uue tõukerattaga teha esimene hooldus pärast 300km läbimist ja edaspidi iga 1000km järel, või vähemalt korra hooaja jooksul, kui läbisõit on väiksem.

Elektrisõiduk ja vesi. Elektrisõidukite puhul tuleb tähele panna, et ükski tootja ei anna garantiikatet veekahjude korral. Tõukside ja teiste liikurite tolmu ja pritsmekindlus on enamasti hinnatud tasemega IP54, mis annab kaitse veepritsmete vastu. Sõites märjal teel või läbi loikude lendavad pritsmed rataste alt suure survega vastu tõukeratta korpust. Sellest sageli piisab veekahju tekkimiseks.

Tõukeratast pestes võiks olla veega tagasihoidlik, pigem kasutada niisket lappi. Survepesu on välistatud. Vesi võib ära rikkuda laagrid, elektroonika, imbuda ekraani või käepideme vahelt sisse või pugeda korpusesse, kus kahjustada võib saada aku või kontroller. Veekahju võib avalduda mitu kuud pärast selle toimumist – korrosioon teeb oma töö pika aja jooksul. Veekahju jätab konkreetse jälje ja kui see remondis välja tuleb on garantii kehtetu. Kui tõukerattaga on sõidetud talvel lumes ja soolatatud teedel, on väga tähtis kontrollida kevadel tõuksi seisundit ja teha vajadusel hooldus.

Tõukeratast pestes võiks olla veega tagasihoidlik, pigem kasutada niisket lappi.

Akud

Enne hooaja algust on oluline kontrollida aku seisukorda. Kui akut ei ole pikema aja jooksul laetud, võivad nende elementide pinged tasakaalust välja minna. Selle tulemusena võib aku mahutavus oluliselt väheneda. Samuti võib see suure voolutarbimisega olukordades, näiteks kiirendamisel või mäest üles sõites põhjustada aku väljalülitumist.

Tasakaalust väljas aku puhul suurenevad ka riskid laadimisel. Aku ja kogu elektroonika tervise kontrollimiseks saab Voltrides teostada põhjaliku diagnostika. Mõnel juhul saab väsinud akut mõneks ajaks tööle „turgutada“, mõnel juhul tasub aku välja vahetada. Aku, kui tõuksi süda, peab korralikult töötama.

Pidurisüsteem

Kui jalgrattal toimub pidurdamine küllaltki lihtsa pidurisüsteemi abil, mida saab ka ise remontida, siis elektrisõidukite puhul on see mõnevõrra keerulisem. Kontrolli pidurisüsteemi ja kui Sulle tundub, et see toimib tavapärasest kehvemini, siis tasub kindlasti pöörduda spetsialistide poole. Aku abil saab liikuma ja pidurite abil pidama. Mõlemad on tõuksi juures üliolulised, mille korrasoleku osas kompromisse teha ei tasu.

Kontrolli pidurisüsteemi ja kui Sulle tundub, et see toimib tavapärasest kehvemini, siis tasub kindlasti pöörduda spetsialistide poole.

Elektroonika

Lisaks akule on tõukeratta sees päris palju elektroonilisi komponente – mootor või mootorid, mootori kontroller või kontrollerid, ekraan, juhtimisnupud jne. Lisaks kaablid, pistikud, tuled, lülitid. Enne uue hooaja algust võiks kontrollida kõik elektroonilised osad ja vajadusel teha ka tarkvara uuendused, et sõidus olles ei tabaks sind halb üllatus.

Rehvid

Ära unusta, et ka tõukerataste puhul tuleb jälgida rehvide olukorda. Rehvirõhk peaks olema vastavalt ettenähtule ca 3 bari, ja seda tasub visuaalselt kontrollida enne igat sõitu ning mõõdiku abil umbes korra kuus. Õige rõhuga rehvid tagavad sõiduohutuse, hea sõidu-ulatuse ja vähendavad rehvi purunemise riski. Kui rehvid on katkised või kulunud, saab Voltride teeninduses abi.

Rehvirõhk peaks olema vastavalt ettenähtule ca 3 bari, ja seda tasub visuaalselt kontrollida enne igat sõitu ning mõõdiku abil umbes korra kuus.

Mehhaanika

Lisaks visuaalsele kontrollile tasub lahti hoida ka kõrvad, et kuulda ebaharilikke kolinaid, loginaid, vibratsiooni ja märgata lokse. Iseäranis oluline on jälgida, et tõukeratta voltimismehhanism sulguks tihedalt.

Kindlustus

Kui autoliikluses on meil kõigil kindlustus, siis kindlustuse peale võiks mõelda ka kaherattalisega liikudes. Mugav variant selleks on Balcia City Combo kindlustus, mis tagab kaitse ka siis, kui enda sõiduvahendi asemel kasutad näiteks Bolt või Tuul tõukse. City Combo abil saad kindlustada terve pere nii vigastuste, sõiduki enda purunemise või teistele tehtud kahjude vastu.

Head Uudised GoodNews