Rahatarkuse õpetamisel tuleks arvestada lapse vanuse ja sellest tulenevate võimetega
Paljudes peredes jagatakse lastele taskuraha. Seda tehes ei tohiks lapsel lasta tekkida valeootust, et raha on miski, mis kergelt tuleb ja sama kiiresti ka kulub. Vastasel korral võib lastele jääda rahast petlik mulje ainuüksi põhjusel, et taskuraha on justkui mõeldud kulutamiseks ja mitte kogumiseks, kirjutab Luminori klienditeenuste juht Kaspar Kork.
Raha väärtus saab lastele sageli selgemaks, kui tekib eesmärk või unistus, mille realiseerimiseks enam väikestest summadest ei piisa. „Järjepidevalt raha kõrvale panemise ning realistlike eesmärkide seadmisega õnnestub kogumisele anda väärtus, mida tühja-tähja peale kulutamisega teha ei õnnestu. Seeläbi kasvab lapse silmis raha väärtus ning arusaam, et raha ei kasva puu otsas,“ ütleb Kork.
Siiski pole eksperdi sõnul esialgu mõistlik suunata last koguma raha proportsionaalselt liiga suurte soovide jaoks, kuna see võib esile kutsuda vastupidise reaktsiooni. Näiteks võiks hoiduda eesmärkidest, mille jaoks võib raha kogumiseks minna aastaid. „Lapse motivatsiooni hoiab kõrgel see, kui ta näeb, et kogumine täidab oma eesmärki ning aitab tal unistuse poole liikuda – seega tasub alustada väikestest sammudest,” soovitab Kork.
Lapse motivatsiooni hoiab kõrgel see, kui ta näeb, et kogumine täidab oma eesmärki ning aitab tal unistuse poole liikuda.
Nagu paljude teiste valdkondade puhul, on ka raha kogumine miski, mida saab hästi õpetada õigete eeskujude abil. Korki sõnul saavad just lapsevanemad olla headeks suunanäitajateks ning aidata mõista, kuidas rahaasju paremini korraldada. „Miks mitte vaadata koos lapsega järgmise kuu eelarvele otsa ning hinnata, millele kõige rohkem raha kulub. Sellise kaasamise abil saab laps ülevaate, kuidas peres rahaasju korraldatakse ning oskab tänu sellele ka raha väärtust paremini hinnata,” märkis ekspert.
Kindlasti võiks rahatarkuse õpetamisel arvestada lapse vanuse ja sellest tulenevate võimetega. Iga oskus tuleb Korki sõnul tasa ja targu, seega tasub olla järjekindel ning julgustada lapsi ka küsimusi esitama. Alustada tasub lihtsamatest põhitõdedest ning liikuda lapse vanuse kasvades keerulisemate teemade juurde.