PRAKTILISED NÕUANDED I Kuidas valmistuda automaksuks?
Alates 2025. aastast hakkab Eestis kehtima automaks, mis mõjutab iga sõiduki omanikku. Mobire Eesti äriarendusjuht Laura Klemmer jagab praktilisi nõuandeid, mis aitavad automaksuga sujuvalt toime tulla ja mõistlikke valikuid teha.
1. Kontrolli oma auto automaksu summat
Kõige esimene samm on oma olemasoleva auto aastamaksu välja selgitamine. Seda saab teha automaksu kalkulaatoris, kus arvestatakse nii auto CO2 heidet kui ka täismassi. Aastamaks kujuneb nende näitajate põhjal, kuid lisaks tuleb tasuda registreerimismaks, kui ostad uue või ka ühekordselt kasutatud sõiduki.
2. Hinda oma auto seisukorda ja keskkonnamõjusid
Kui su auto vajab peagi väljavahetamist, tasuks seda kaaluda juba enne 2025. aastat. Kuna uuemate autode aastamaks võib olla üllatavalt soodne, võib uue auto soetamine automaksu silmas pidades olla mõistlik samm. Seda tehes tasub hinnata auto kogukulu – lisaks liisingule ja maksudele kaasnevad auto omamisega püsikulutused, nagu näiteks rehvid- ja rehvivahetused, hooldused, kindlustused jms.
3. Müü maha mittevajalikud autod ja vanemad sõidukid
Kui su peres on mitu autot või seisavad vanemad sõidukid niisama registris, tasub need veel enne 2024. aasta lõppu maha müüa või registrist eemaldada. See vähendab tulevasi automaksukohustusi ning aitab vältida liigseid kulusid.
4. Hinda, kas sa üldse vajad autot
Automaks võib olla ka hea põhjus analüüsida oma auto kasutust. Kui auto on vajalik vaid aeg-ajalt, võiks nii raha kokkuhoiu kui ka ületarbimise vältimiseks kaaluda alternatiive nagu ühistransport, autojagamisteenus või täisteenusrent. Näiteks Mobire täisteenusrendiga saad lepingust ja autost loobuda paindlikumalt kui liisingust – seetõttu pole ka otsus auto omamisest püsiv.
5. Milline auto valida, et automaks oleks soodne?
Kui plaanid uue auto soetamist, on mõistlik valida mudel, millel on madal CO2 heide ja võimalikult väike täismass, mis vähendab ka aastamaksu. Teatavad soodustused kehtivad ka näiteks elektri- ja hübriidautodele. Mõni auto võib küll olla massi mõttes kobakas, kuid kui tegemist on näiteks pistikhübriidiga, teeb see aastamaksu madalamaks.