
NÕUANDED I Luksus ei ole vaid tarbimiseks – kuidas sellest investeering teha?
Porsche, LVMH, Hermès, Cartier, Ferrari – neid nimesid ei ole vaja luksuskaupade entusiastidele tutvustada. Need ei ole mitte ainult prestiižsed kaubamärgid, vaid ka börsiettevõtted, mille aktsiad on aastaid pakkunud investoritele korralikku tootlust. Kuid kumb on kasumlikum – investeerida luksustoodetesse või nende ettevõtete aktsiatesse? Luminori investeerimistoodete ja -teenuste juht Siim Uusma selgitab, mille järgi sellist otsust langetada.
Kõrgmoe käekotte, kellasid, autosid või isegi veine nimetatakse sageli luksusinvesteeringuteks. Osad neist toodetest võivad aja jooksul tõepoolest märkimisväärset kasumit toota, eriti kui tegemist on väljaandega, mida toodetakse ainult limiteeritud koguses.

„Luksuskaupade turg toimib teistsuguste reeglite järgi kui enamik traditsioonilisi sektoreid. Mitmekümne või isegi sadade tuhandete eurode väärtusega esemete hinda ei määra ainult materjalide kvaliteet, vaid ka disaini ainulaadsus, piiratud kättesaadavus ja tugeva kaubamärgi kuvand. Näiteks toodetakse Hermèsi käekottide mudeleid, nagu „Birkin“ või „Kelly“, vaid piiratud koguses ning need müüakse oksjonitel maha sageli palju kallimalt kui algne ostuhind. Sama kehtib ka kollektsioneeritavate kellade või haruldaste veinide kohta,“ selgitas Uusma.
Mitmekümne või isegi sadade tuhandete eurode väärtusega esemete hinda ei määra ainult materjalide kvaliteet, vaid ka disaini ainulaadsus, piiratud kättesaadavus ja tugeva kaubamärgi kuvand.
Näiteks müüdi 2022. aastal Sotheby’s oksjonil teemantidega kaunistatud ja kulddetailidega krokodillinahast „Himalayan Birkin“ käekott enam kui 450 000 USA dollari eest. „Kahjuks on sellised juhtumid pigem erandid, sest suurem osa luksuskaupu – isegi väga eksklusiivsete kaubamärkide omi – kipub aja jooksul väärtust kaotama,“ märkis ta.
Alternatiiv luksusostudele
Kui huvi luksuskaupade vastu puudub ja investor ei soovi riskida sellega, et tema ostud kaotavad ajas oma väärtust, tasub kaaluda muid investeerimisvõimalusi selles sektoris. Üks lihtsamaid viise on investeerida oma lemmikbrändide aktsiatesse.

Eksperdi sõnul on luksussektoril sageli kõrge vastupanuvõime majanduse kõikumistele. Seda seetõttu, et luksuskaupade ostjad on suure ostujõuga inimesed, keda finantskriisid sageli ei mõjuta. „Üks parimaid näiteid on LVMH – ettevõte, mis haldab selliseid kaubamärke nagu Louis Vuitton, Christian Dior, Moët & Chandon ja paljud teised. Selle turuväärtus on üle 340 miljardi euro ning viimase kümnendi jooksul on selle aktsia hind kasvanud rohkem kui neli korda.“
Luksusautode tootjad pakuvad samuti stabiilset kasvu ja võimalikku tulu tänu piiratud tootmismahule ja väga lojaalsele kliendibaasile. Näiteks on Ferrari aktsia hind viimase kümne aasta jooksul kasvanud keskmiselt enam kui 20% aastas, mis tähendab, et selle aja jooksul on aktsia hind tõusnud üle seitsme korra, märkis Uusma.
Isegi luksus võib olla riskantne
Kuigi luksusettevõtetel on tugevad kaubamärgid, lojaalsed kliendid ja suured kasumimarginaalid, tuletab ekspert meelde, et ükski investeering ei ole riskivaba. „Esiteks vajavad luksustooted hoolt. Kui ostad auto eesmärgiga see kümne aasta pärast maha müüa, pead hoolitsema nii selle välimuse kui ka tehnilise seisukorra eest. Samuti võib vaja minna spetsiaalset kindlustust või turvameetmeid, mis toovad omanikule lisakulusid. Kuid isegi sellest ei pruugi kasu olla, sest tavaliselt kaotab enamik luksustooteid aja jooksul oma väärtust. Lisaks võivad turuhinda mõjutada ka muutuvad moetrendid või kaubamärgi kuvandi muutused,“ sõnas ekspert.
Kui ostad auto eesmärgiga see kümne aasta pärast maha müüa, pead hoolitsema nii selle välimuse kui ka tehnilise seisukorra eest.
Uusma sõnul on luksussektor väga mitmekesine. Igal selle valdkonna harul on oma dünaamika, kliendibaas ja tundlikkus turumuutuste suhtes. Seetõttu on enne aktsiatesse investeerimist oluline mõista selle turu eripärasid.

„Kuigi luksuskaubamärgid on majanduslanguste suhtes sageli vastupidavad, võivad pikaaegsed majanduslangused mõjutada isegi jõukate tarbijate ostuharjumusi. Kui turg nõrgeneb, ei taga isegi kõrged sissetulekud tarbimise stabiilsust – ostjad võivad muutuda ettevaatlikumaks, eelistada ajas kindlamaid investeeringuid või lükata oste hoopis edasi.“
Kuigi luksuskaubamärgid on majanduslanguste suhtes sageli vastupidavad, võivad pikaaegsed majanduslangused mõjutada isegi jõukate tarbijate ostuharjumusi.
Lisaks on parajaks väljakutseks selles sektoris võltsingud, mis võivad kaubamärgi mainet kahjustada ja muuta selle eksklusiivsust. Eksperdi sõnul ei röövi võltskaubad mitte ainult osa võimalikust müügitulust, vaid vähendavad ka kaubamärgi erilisust.
Kuidas osta luksusettevõtete aktsiaid?
Luksusettevõtete aktsiate ostmiseks ei ole vaja miljoneid – paljud neist firmadest on kättesaadavad ka väiksematele investoritele. Enne investeeringu tegemist on oluline põhjalikult tutvuda valitud ettevõtetega. Jälgi turu trende, uuri ettevõtete strateegiaid, brändi tugevust, klientide lojaalsust ja planeeritavaid uuendusi. See annab sinu investeerimisstrateegiale kindla aluse ja konkurentsieelise.
„Riskide vähendamiseks hajuta oma investeeringuid ning ära lähtu lühiajalistest trendidest või emotsioonidest. See, et teatud aktsiad hetkel kasvavad, ei tähenda tingimata, et ettevõte suudab seda kasvu tulevikus säilitada,“ rõhutas Uusma.