1. Avaleht
  2. Nõuanded
  3. Meeskonnatöötreener Mats Soomre praktiline juhend: kuidas anda mõjuvat ja positiivset tagasisidet?
Meeskonnatöötreener Mats Soomre praktiline juhend: kuidas anda mõjuvat ja positiivset tagasisidet?

Meeskonnatöötreener Mats Soomre praktiline juhend: kuidas anda mõjuvat ja positiivset tagasisidet?

Kas sa tead kedagi, kes teaks kedagi, kes oleks saanud liiga palju positiivset tagasisidet? Positiivne tagasiside ei ole ainult viisakusreegel – see on üks tugevamaid juhtimise tööriistu, mis aitab tõsta meeskonna motivatsiooni, suurendada pühendumust ja arendada inimesi nii, et nad saavutaksid oma maksimaalse potentsiaali. Oluline on aga teada, et kiitus, tunnustus ja nende andmise viisid võivad saajale avaldada väga erinevat mõju. Küsimus on selles, kuidas erinevad inimesed seda tajuvad, mitte see, kuidas me seda jagame. Juhtimis- ja meeskonnatöötreener Mats Soomre soovitab, kuidas anda positiivset tagasisidet nii, et see oleks siiras ja tooks ka soovitud tulemused.

Kiitus, tunnustus ja nende andmise viisid võivad saajale avaldada väga erinevat mõju. Küsimus on selles, kuidas erinevad inimesed seda tajuvad, mitte see, kuidas me seda jagame.

Mats Soomre. Foto: Tiit Tamme

Suhtle kõigiga võrdselt – Positiivne tagasiside algab igapäevasest meeldivast suhtlemisest. Kui juht räägib inimestega regulaarselt ja siiralt, jäädes sealjuures iseendaks, tunnevad inimesed end väärtustatuna. Suhtlemine ei pea alati olema tööalane – tunne huvi ka teiste teemade kohta, mis inimestele korda lähevad.

  • Nõuanne: Ära keskendu ainult probleemsetele töötajatele, jättes tubli töö tegijad tähelepanuta. Samuti võiks vältida suhtlemist ainult kõige entusiastlikumate ja aktiivsemate meeskonnaliikmetega, sest selle tulemusel võivad tagasihoidlikumad meeskonnaliikmed sageli varju jääda.
  • Näide: “Kuidas sul läheb? Märkasin, et tõstatasid viimasel koosolekul olulise küsimuse. Mul on hea meel, et sa sellele tähelepanu pöörasid.”
Mats Soomre. Foto: Tiit Tamme

Ole viisakas ja avalda tänu – Igapäevased viisakusavaldused, nagu “Tere hommikust”, “Homseni”, “Aitäh” või “Tore, et sa selle ette võtsid”, võivad esmapilgul tunduda tühised, kuid nende mõju on suur. Väikeste sõnadega saab näidata, et inimene on märgatud ja hinnatud. Kasuta tänusõnadeks erinevaid Eesti keele nüansse, varieeri sõnu ja fraase.

  • Nõuanne: Kohanda vestlusstiili. Kui meeskond on rahvusvaheline, pööra tähelepanu kultuurierinevustele viisakuse tajumisel.
  • Näide: “Aitäh sulle, et aitasid selle ülesande üle vaadata ja korda teha!”

Ole konkreetne – Üldised kiitused, nagu “Hea töö,” kaotavad tihti oma mõju, sest nad ei anna inimesele aimu, mida ta täpselt õigesti tegi. Selle asemel too välja, mida täpselt hästi tehti ja miks see oluline oli. Parim kiitus on konkreetne ja õigesti ajastatud.

  • Nõuanne: Ole täpne. Too välja tegevus, tulemus ja selle mõju. Näita, et mõistad, miks see oluline oli. Parim hetk kiituseks on siis, kui inimene ise on oma saavutusega rahul. Ära venita kiitusega – märka ja tee seda kohe – see kinnitab tema enesekindlust.
  • Näide: “Aitäh, et sa nii lühikese etteteatamisega olid valmis kaasa tulema. Tänu sinu põhjalikele selgitustele mõistis klient täpselt, mida me ootasime.”

Muuda kiitus tunnustuseks – Tunnustus läheb sügavamale kui kiitus. Selleks tuleb tavapärane kiitus muuta kahepoolseks siiraks vestluseks samal teemal. Tunne huvi, kuidas see tal õnnestus ja näita, et hindad mitte ainult tulemust, vaid ka panustamise viisi.

  • Kuidas seda teha? Alusta tänamisest ja siirast küsimusest: “Kuidas sul see nii hästi õnnestus?” või “Kuidas sa selle mõtte peale tulid?”. Sul peab olema siiras huvi. Hea oleks, kui vestlus kestaks vähemalt paar minutit.
  • Näide: “Olen väga meeldivalt üllatunud, kui põhjalikult sa seda projekti juhtisid. Kuidas sa sellise selge struktuurini jõudsid?”

Tunnustamise kõrgem kunst – Öeldakse, et tunnustada tuleb inimese tegevust ja saavutusi – tugevalt mõjuv tunnustamine toob välja inimese tugevused, varjatud potentsiaali ja eripärade positiivsed küljed. Kogenud juht tunneb oma tiimiliikmete tugevusi ja oskab neid esile tõsta viisil, mis toetab eneseteadlikkust ja arengut. See nõuab inimeste väga head tundmist ning soovi näha nende varjatud külgi ja eripärasid positiivses valguses. Siinkohal saab praktilist nõu käitumiseelistuste tundmisest, mida pakub Dr. Meredith Belbini teadusliku uuringu baasil loodud meeskonnarollide mudel üheksa mittevälistava skaalaga.

  • Tugevuste tunnustamine: Kui tunnustad inimest tema ainulaadsete tugevuste eest, tunneb ta end tõeliselt väärtuslikuna. Õpi väärtustama ja tunnustama perfektsionisti täpsust ja korrektsust, skeptiku tasakaalukust ja läbimõeldud otsuseid ning jutuka suhtleja võimet leida ootamatuid lahendusi olukorras, kus keegi teine ei tea, mida edasi teha.
  • Näide: “Ma teadsin, et sa suudad kriise lahendada, aga mul polnud aimugi, et sa selles nii hea oled! Aitäh sulle!”

Kõige mõjuvam viis tunnustamiseks – Mõtle oma meeskonna peale ja otsusta, kui palju sa oma inimesi päriselt usaldad. Kõige mõjuvam tunnustus, mida juht saab anda, on öelda inimesele, et talle meeldib temaga koos töötada, ta usaldab teda ning peab teda oluliseks inimeseks nii isiklikult kui ka meeskonna vaates. Selline tunnustus loob sügava sideme ja usalduse.

  • Oluline: Vestlus peab olema sisuline ja siiras, mitte suusoojaks öeldud paar lauset. Lisa juurde vähemalt kolm põhjust, miks just see inimene on oluline ja mis eristab teda teistest meeskonnakaaslastest. Tee seda nii, et inimene päriselt ennast ära tunneb.
  • Näide: “Ma siiralt naudin meie koostööd. See pole alati olnud kõige kergem, kuid see on alati olnud meeldiv. Sinu oskus tuua selgust ka kõige keerulisematesse projektidesse on meie meeskonnale hädavajalik. Kõige rohkem hindan ma sinus aga sinu õiglast ja ratsionaalset lähenemist olulistele valikutele ning otsustele, mida sa teed. Aitäh, et sa olemas oled!”

Tunnustamine kui edasiviiv jõud – Positiivne tagasiside ei ole lihtsalt mõtete vahetamine või lobisemine – see on viis, kuidas juht saab muuta oma meeskonda edukamaks ja inimesi õnnelikumaks. Tunnustamise kõrgeim eesmärk on aidata inimestel teadvustada oma tugevusi ja varjatud potentsiaali. Kui inimesed tunnevad, et neid väärtustatakse ja nad on nähtud, kasvab motivatsioon, edeneb koostöö ja paranevad tulemused. Juhtimise tõeline kunst seisneb selles, et iga meeskonnaliige tunneks, et tema panust väärtustatakse. Ja lõpetuseks – ära unusta, et ka juhid vajavad tunnustust!

Head Uudised GoodNews