Kuidas mugavalt ja turvaliselt rattaga Helsingisse reisida?
Maailma TOP 20 rattasõbraliku linna sekka hinnatud Helsingi on eestlaste seas tuntud reisisihtkoht ning huvi rattaga Soome reisimise vastu on suurenemas. Viking Line ning ERGO annavad ülevaate, kuidas mugavalt ja turvaliselt jalgrattaga üle mere minna.
Miks üldse rattaga Helsingit külastada?
ERGO rattakampaania projektijuhi Kati Plaamuse hinnangul annab välisreisil jalgrattaga liikumine suurema vabaduse: „Nii jõuab ka paikadesse, kuhu ühistransport ei vii või kuhu jala minna ei jõua.”
Ehkki projektijuhi sõnul on ka Helsingis sarnaselt Tallinnaga teetööde aeg, on kergliiklejatele siiski tagatud eraldi teed vahemaade läbimiseks ning ratturite liikumist ehitus ei sega. Ummikuid vältida soovides võib rattaga linna avastamine olla efektiivseim lahendus Soomes liikumiseks.
Helsingis on üle 1500 kilomeetri rattateid, mistõttu ei pea rattur autodega sõiduteel konkureerima – see omakorda tekitab turvatunnet ning suurendab ohutust. Ka autodele on kesklinnas määratud piirkiiruseks 30 km/h, mis on viinud surmaga lõppevad liiklusõnnetused nullini. „Kahtlemata on meil Helsingilt turvalisuse valdkonnas palju eeskuju võtta,” kommenteeris Plaamus.
Viking Line’i tegevjuhi Inno Borodenko hinnangul on rattaga Helsingi avastamine aina populaarsust kogumas ning seetõttu võiks rattapileti soetada juba reisi broneerides. „Et jalgrattale laevas koht tagada, soovitame piletid vähemalt nädal aega ette ära osta, kõrghooajal veelgi varem,” ütles ta.
Merereisile minnes tuleb Borodenko sõnul arvestada, et jalgrattad, elektrirattad ja -tõukerattad ning teised elektrilised väikesõidukid registreeritakse laevale autode check-in’is ning pääs laevale toimub autoteki kaudu. „Autode check-in’i alal peaks kohal olema vähemalt tund enne väljumist ning registreeritud ratas peab olema valmis laeva sõitma 45 minutit enne laeva väljumist,” sõnas ta.
Pole olemas liiga suurt ratast
Pardale saab minna nii klassikaliste, elektriliste kui ka kastijalgratastega ning maksimummõõtmeid ratastele määratud ei ole. Autotekil paigutatakse rattad laeva töötajate juhiseid järgides selleks ettenähtud alale. „Turvalisuse kaalutlustel tuleb ratas merereisi ajaks kinnitada nii, et see iseseisvalt liikuma ei hakkaks. Seetõttu soovitame kasutada ka rattalukku,” kommenteeris Borodenko.
Viking Line’i hinnangul on rattaga reisile minek suurepärane kvaliteetaja veetmise viis peredele: „Võrreldes lendamisega on laevareis keskkonnasõbralikum ning lastega peredele mugavam ja huvitavam – laevareisi ajal on lastel võimalik laevas ringi liikuda ja mängutoas aega veeta.” Samas rõhutas Viking Line, et jalgratastega laevale minnes on vanematel kohustus tagada oma laste ohutus: „Oluline on, et lapsed kasutaksid jalgrattasõiduks ettenähtud turvavarustust, püsiksid ootealal, jälgiksid ja täidaksid sadama töötajate korraldusi ja märguandeid,” sõnas Borodenko.
Ratast saab kaitsta ka välismaal olles
Ehkki Soome hinnati 2022. aastal kolmandaks kõige seadusekuulekamate inimestega riigiks maailmas, soovitab ERGO meelerahu loomiseks ka päevareisiks kindlustus vormistada, kusjuures võimalik on tagada ka jalgratta kaitse. „Selleks peab lepingus olema valitud pagasikindlustus – ei ole vahet, kas ratas oli isiklik või sõbralt laenatud, ratas on varastamise või röövimise eest kaitstud. Pagasi kindlustamisel tuleb lähtuda sellest, mis summa eest reisija oma asju kaasa võtab, arvestades esemete hulka ka ratta maksumuse,” kommenteeris ERGO tootejuht Annika Mällo.
Kui kellelgi peaks puhkuse ajal tekkima soov Helsingit külastada, ent autoga minek pole võimalik, kuna vahepeal on juhtunud õnnetus ja auto vajab remonti kauem kui viis päeva, on alternatiiviks minna rattaga: ERGO kindlustus pakub oma kaskoklientidele võimalust valida, kas nad võtavad remondi perioodiks asendusauto või -jalgratta, millest viimane jääb neile päriseks. „Oleme sellist kampaaniat teinud juba viiendat suve järjest ning viimastel aastatel on kahekordistunud jalgratta valinud klientide arv,” lausus Kati Plaamus, kelle sõnul on rohealgatuse eesmärk julgustada inimesi rohkem rattaga liikuma.