HEAD NIPID! Nippe, kuidas kindlustuselt raha kiiresti kätte saada
Tuhandetesse eurodesse küündivad levinumad kahjujuhtumid, millega kindlustusfirmadel tuleb tegeleda, puudutavad autosid ja kodusid. Seesam kindlustus jagab nippe, kuidas kannatada saanud materiaalne vara võimalikult kiiresti taastada, asendada või selle eest rahalist hüvitist saada.
Levinud arvamuse kohaselt ei taha kindlustusfirmad kahjusid korvata, panevad lepingusse väikeses kirjas absurdseid tingimusi ja suruvad kahjujuhtumi puhul oma kallist remonditöökoda või –firmat peale. Seesami kahjukäsitlusosakonna juhi Ly Jõhviku sõnul on vaid alla 2% juhtumitest sellised, mida ei hüvitata ja sedagi peamiselt seetõttu, et poliis ei kata antud juhtumit.
„Reisile minnes võid olla ostnud meditsiiniabi kindlustuskaitse, aga varastatakse kaamera ja lennujaamas saad kätte katkise kohvri ning pagasikindlustuse puudumise tõttu ei saa kindlustus siin kahjuks aidata. Keeldumise või hüvitise vähendamise põhjuseks võib olla ka ohutusnõuete eiramine, kuigi tegemist ei ole väga keeruliste nõuetega. Terve mõistuse kohaselt ei tohi näiteks sõidukit juhtida joobes olekus, ei ole mõistlik panna kuuma tuhka plastmassämbrisse ja tõsta ämber ööseks trepikotta ega panna põlevaid küünlaid kardina lähedusse,“ loetles Jõhvik olukordi, kus tekivad probleemid hüvitise saamisel.. „Õigesti talitledes on võimalik hüvitamisotsus kindlustuselt vähem kui nädalaga kätte saada. See on keskmine aeg, mis tähendab, et standardsete juhtumite puhul läheb veelgi kiiremini ja klient saab lahenduse juba paari päevaga.“
Suurim arv kahjudest on seotud sõidukitega
Liiklusõnnetuse toimumisel on esimene reegel peale kannatanute abistamist ja ohutuse tagamist juhtum fikseerida. Praeguseks peaks juba kõikidele juhtidele tuttav olema nn LÕ vorm, mis tuleb sündmuskohal täita ja juhtide poolt allkirjastada. Lisaks on väga kasulik olukorra fikseerimise viis teha pilte, mida tänapäeval on kõige lihtsam teha mobiilitelefoniga. Isegi, kui avariisse sattunud auto takistab liiklust, ei tohiks osalenud masinaid liigutada enne, kui LÕ vorm täidetud, pildid tehtud, andmed vahetatud ja vajadusel politseisse helistatud. „Autosid liigutades muutub situatsioon, mis võib anda teisele osapoolele aluse hiljem oma ütlusi muuta. Olukorda pildistades on tähtis peale saada ka ümbrus, mitte ainult tekitatud kahju,“ soovitas Jõhvik. See aitab hiljem aru saada, kus ja kuidas autod täpsemalt paiknesid.
Kodudes juhtuvate õnnetuste osas on just veekahjud kõige sagedasemad ning kiire tegutsemine võib päästa veelgi suurematest kahjudest. Veeavarii korral tuleb kiiresti vesi kinni keerata ja päästa, mis päästa annab. „Kui konstruktsioonide vahele on voolanud suures koguses vett, võib see seal ootamatuid teid pidi edasi voolata, seepärast on lõplike kahjude hindamiseks oluline paar päeva oodata,“ tõdes Jõhvik. Kahju suuruse hindamiseks võib kannatanu ise taastusremondi kalkulatsiooni tellida. „Kui on teada hea remondimees või ehitusfirma, siis loomulikult võib klient kalkulatsiooni ise tellida. Kahjukäsitlejad on meil väga pikaajaliste kogemustega, mistõttu näeme juba hinnapakkumise pealt ära, kas tegemist on reaalsete summadega. Suuremaid rahanumbreid välja mõelda pole mõtet, sest siis tekib vajadus teise hinnangu järele ning protsess pikeneb taas. Adekvaatse kalkulatsiooni puhul saab aga kiiresti kokkuleppele,“ lubas Jõhvik, kelle sõnul on näiteks veekahju keskmine maksumus hetkel 2000 eurot.
Koostöö tagab kiire lahenduse
Kindlustuses algab töö siis, kui kahjust on teatatud. „Pärast teate saamist registreerime kahju, seejärel saab klient enamasti e-posti teel teabe, mida edasi teha ja milliseid dokumente kahju hüvitamiseks vaja on. Tähtis on info tähelepanelikult läbi töötada, kokku panna kõik küsitud dokumendid ja need korraga kahjukäsitlejale saata – nii säästad iseenda ja kahjukäsitleja aega ning juhtum saab kiiremini lahendatud,“ rõhutas Jõhvik koostöö olulisust protsessi kiiremaks sujumiseks.
Dokumendid koos, hindab käsitleja kahju toimumise asjaolusid ja sünnib otsus – kas see, mis juhtus, on poliisiga kaetud ja milline saab olema hüvitamisele kuuluv summa lähtuvalt kahju suurusest.
Ly Jõhviku sõnul on kogu kahjukäsitlemise puhul tähtis ausus ja koostöö. „Aususega võidab alati, sest valetamine tuleb välja ja siis pikeneb paratamatult ka protsess.“