Avaleht Maailmas Ennustusportaalides on USA presidendikandidaadid liikunud kindlast kaotusest ja võidu vormistamisest võrdse võiduvõimaluseni
Ennustusportaalides on USA presidendikandidaadid liikunud kindlast kaotusest ja võidu vormistamisest võrdse võiduvõimaluseni

Ennustusportaalides on USA presidendikandidaadid liikunud kindlast kaotusest ja võidu vormistamisest võrdse võiduvõimaluseni

Rahvusvaheliste kihlveokontorite statistikat analüüsinud OlyBet spordiennustuse juhi Vladimir Dratšjovi sõnul on presidendivalimised üha enam maskisaate nägu – mõlemad kandidaadid on teinud laval kõiksugu trikke, kuni lõpuks üks neist vilkuvate tulede saatel näokatte eest võtab.  See tähendab, et ennustusportaalide statistika järgi on panused kandidaatidele muutunud kampaania jooksul lausa nädalatega ning  kindlast kaotusest või lihtsast võidu vormistamisest on saanud tänaseks võrdne võiduvõimalus.

Trump’i bränd on ka seekordsete valimiste võtmesõnaks. “Täna on Biden võidus, kuid Trump on jätkuvalt ülehinnatud, kui jälgida ennustusportaale. Bideni juhtimist kinnitavad  täna ka kõik arvamusküsitlused ning seda alates vabariiklaste kandidaadi rendez vous’t koroona viirusega. Kuid mis siis ikkagi juhtus?” analüüsib OlyBet spordiennustuse juht kampaania kulgu läbi kihlveokontorite statistika.

Kuidas sai Biden 90% võidutõenäosust?

Tegelikult juhtus päris mitu asja ning seda üheaegselt. Nimelt oli koroona põdemise järgne olukord Donald Trump’ile  kehv. Mainitud hetkel langesid Joe Biden’i koefitsiendid näiteks Popular Vote’ile (populaarne hääl, mis tihtipeale otsustab valimiste saatuse) 1.14  peale ja Donald Trump’i koefitsient  seevastu  tõusis 5 piirimaile, mis näitab, et rahvas tema võimalikku võitu enam “ära ei ostnud”. Täpsustuseks tuleb öelda, et koefitsient 1.14 peegeldab spordiennustuses ligikaudu 90% suurust võidu tõenäosust ning lihtsustatuna kannab vormistamise nime. Kuid see ei olnud veel kõik.

Trumpi bränd tõi paari nädalaga võrdse võiduvõimaluse

Peatselt pärast koroona läbipõdemist ja ameeriklaste viha väljateenimist, jätkas istuv president oma kampaaniaga ning võib öelda, et raha järgnes talle. See tähendab, et rahva usaldus taastus kiirelt, julgeti taas teha panused istuvale presidendile ja sellega hakkas Trump’i võidu koefitsient soodsas suunas ka langema. Kusjuures seda veel enne arvamusküsitluste numbrite muutumist. Mida see sisuliselt tähendas? See tähendas eelkõige seda, et tööle hakkas Donald Trump’i isiklik bränd, mis müüs kujutletavale turule usku endasse. Taoline usk on üsna otsene viide kogu valimiste „show“ efektile.

Väga ruttu järgnes periood, kus Donald Trump’i koefitsient hakkas taas positiivses suunas liikuma ja kõik kihlveokontorid kiiremas korras langetama Trumpi brändi „hinda“. Märkamatult sai „Presidendivalimiste võitja“ panustamise süsteemis Biden’i koefitsiendiks 1.4 asemel hoopis 1.75 ning seda kõigest paari nädalaga. Koefitsient 1,75 tähendab tõenäousust 55% ning seda, et kandidaadid omaks justkui võrdset võimalust võita.

Statistikat kõigutab Euroopa

Täpsemalt uurides on asi selles, et suurem koefitsientide kukkumine toimus just Euroopas, kus kogu protsessil on märksa suurem show efekt, kui Ameerikas. Veel eelmisel nädalal oli Euroopa ja USA koefitsientide ehk vabalt kaubeldava likviidse „börsi“ hind, kui lihtsalt üksiku kontori koefitsient, vahe ca 20 senti, Euroopas 1.7 ning  USA-s 1.5. Taoline vahe tähistab ca 10%st vahet tõenäosuses ja on pehmelt öeldes üüratu, tähistades selliselt juba üsna konkreetset vaadete vahet.

Liberaalne Põhja – ja konservatiivne Lõuna – Euroopa

Huvitav on märkida, et erinevate riikide panustajaid vaadeldes, joonistub välja väga selge muster. Mida rohkem põhja poole, seda sinisemaks pilt läheb, sinine tähistab siinkohal Joe Biden’it ja demokraate ja vastupidi, mida lõuna poole, seda punasem on pilt. Ilmselt on ikkagi asi selles, et eestlased, soomlased ja teised skandinaavlased usuvadki Biden’isse ja tema ühiskonnamudelisse. Lõuna – Euroopa riikide inimesed aga pigem eelistavad konservatiivsemat ühiskonnamudelit, mida esindab nii Trump kui ka näiteks Poola ja Ungari. Leedu inimesed on statistika järgi demonstreerinud lausa kõigutamatut Trump’ile panustamise janu, sõltumata pakutavatest koefitsientidest.

Kokku võttes, võib öelda, et tänavuse presidendikampaania puhul USA ehk päris valijate ja lihtsalt show -pealtvaatajate  ehk Euroopa panustajate arvamused on hakanud üksteisest erinema. Ühtede jaoks on tegemist päris eluga ning teiste jaoks õhtuse meelelahutusega. Kui rääkida faktidest, siis reaalsuses on Donald Trump olnud alates septembrist pidevalt tagaajaja rollis ning arvamusküsitluste järgi on vahe püsinud 10% piirimail. See omakorda tähendab, et Trump’i jaoks ei ole teistkordse üllatuse sepistamine kerge.