Automatk suvel – kuidas valmistuda ning mida teha häda korral?
Puhkuste aeg on veel käimas. Ringi reisitakse nii kodumaal kui võetakse ette pikemaid sõite Euroopasse. Topauto järelteeninduse juht Aivar Kägu annab nõu, kuidas oma neljarattaline sõber enne suvist sõitu ette valmistada ning mida teha, kui kusagil üksildases paigas mõni viperus kimbutab.
Automatkamisele on iseloomulik, et kilomeetrid kogunevad üsna kiiresti isegi siis, kui Eestimaal ringi tiirutada, rääkimata Lätti või kaugemalegi sõitmisest. Seetõttu soovitab Kägu enne minekut üsna kriitiliselt üle vaadata veermiku enim kuluvad osad, nagu sillad, puksid, pidurid ja laagrid.
“Kuna pidurid on turvalisuse mõttes üks olulisemaid autoosasid, tuleks erilist tähelepanu pöörata nende seisukorrale. Näiteks kui sõita kuhugi mägisemasse paika Euroopas, siis ei ole mõtet teele asuda, kui piduriklotsidest on kolmandik alles, vaid klotsid enne minekut ära vahetada, vastasel juhul nad lihtsalt ei pea pikka matka vastu,” selgitas Kägu. “Samuti võiks lasta südamerahu huvides autoteeninduses üle lasta vaadata pukside ja laagrite seisukorra, sest ise on teinekord raske hinnata, palju nende eluiga veel järel on.”
Teiseks tuleks veenduda, et autol on värskelt vahetatud kõikvõimalikud vedelikud alates õlidest ning lõpetades piduri- ja jahutusvedelikuga. Pikal sõidul saab auto rohkem koormust ning pole mõtet riskida sellega, et keset reisi tuleb hakata remonditöökoda otsima.
Kindlasti võiks veenduda, et autol on olemas rattavõti, tungraud ja varuratas, et purunenud rehvi korral ratas vahetada ja sõitu jätkata. Enne pikemat sõitu võiks varuratta rõhku ja seisukorda lasta kontrollida autotöökoja spetsialistil. Uuematel sõidukitel ei pruugi varuratast olla, sel juhul tuleks vaadata, et rehviparanduskomplekt on töökorras ning kehtiv. Siis tasub lasta autotöökoja tehnikul endale näidata, kuidas see töötab.
“Meil on olnud mitmeid juhtumeid, kus inimesel on autos kompressor ja rehviparandusvaht olemas, aga ta lihtsalt ei oska neid kasutada. Osad vahud lastakse otse rehvi sisse, osad vahud käivad kompressori külge,” rääkis Kägu.
“Kui rehvirõhu hoiatussüsteem märku annab, et tuvastatud on rehvirõhu kadu, siis tuleks autos kaasas oleva kompressoriga rehvirõhku kontrollida ja rehvid täis pumbata. Kui rehvis on väike nael või kruvi, siis soovitame pigem rehv täis pumbata ja esimesse võimaliku töökotta suunduda. Vahtu võiks kasutada siis, kui seda võimalust koheselt ei ole,” lisas Kägu.
Küll tuleb aga meeles pidada, et pärast katkise rehvi remontimist vahuga tuleks esimesel võimalusel ikkagi remonditöökotta minna, sest rehv tuleb veljelt maha võtta, puhastada ja korralikult remontida, et edasi sõitmine oleks maksimaalselt turvaline. Automatka lõpuni vahuga remonditud rehviga Kägu sõita ei soovita.
“Lisaks on rehvivahuga see mure, et kui sõidukil on rehvirõhuandurid, võib vaht ventiili rikkuda. Mõningatel juhtudel ei ole võimalik ventiili eraldi vahetada ja seda tuleb teha koos anduri vahetusega,” ütles Kägu.
Igasuvine probleem automatkadega on seegi, kus sõiduk kipub soisemates või liivasemates kohtades kinni jääma. Kägu soovitab enne offroad’ile minekut siiski kainelt oma auto võimekust hinnata ning arvestada ka sellega, et matkavarustust ja inimesi täis auto on tublisti raskem kui tühimassi korral.
“Metsas aitavad hullematest kohtadest välja tugevad oksad, mida tasub rehvide alla panna ja vaikselt gaasi andes proovida edasi liikuda. Kui autorattad on aga juba tugevalt pinnasesse kaevunud, siis ei aita tavaliselt muu, kui kutsuda appi sõber või autoabi. Üksildases paigas viibides võib see muidugi tähendada tundidepikkust ootamist,” ütles Kägu.
Meeles tuleb pidada ka seda, et autos oleks kontrollitud tulekustuti ning kui automootorist tõuseb suitsu, siis ei tohi kapotti kohe täielikult avada, sest kui tulekoldele hapnikku anda, eskaleerub põleng koheselt. Tule kustutamist tuleb alustada kapoti serva vahelt. Ühekilosest tulekustutist ei pruugi aga piisata, seega on nutikal automatkajal sõidukis suurem tulekustuti.
Neile, kes lähevad välismaale matkale uuema autoga, soovitab Kägu üle kontrollida, millised garantiitingimused läbitavates riikides autole kehtivad, kuna need võivad olla Eestist erinevad. Kindlasti tuleks veenduda, et sihtriigis autoabi teenus kehtiks.
Lõpetuseks võiks aga veenduda mugavusvarustuse korrasolekus. Selleks tasub täita konditsioneer, vahetada kojamehed ning vaadata, et töötaks kõik auto elektriseadmed.
„Reisil on vaja laadida autos mitmeid telefone ja muid seadmeid, seega võiks kaasas olla varukaitsmeid, sest kui ühendada korraga palju elektritarbijaid, kipuvad kaitsmed läbi minema, eriti sigaretisüütaja kasutamise korral,“ rääkis Kägu. “Need, kes armastavad kusagil telkides pidu panna ja autoraadiost muusikat kuulata, peaksid arvestama sellega, et ükski autoaku ei pea hommikuni vastu, mistõttu tuleb vahepeal lasta automootoril töötada.”