1. Avaleht
  2. Nõuanded
  3. Ettevõtte kasv vajab tuge: kuidas aru saada, et aeg on järgmiseks sammuks?
Ettevõtte kasv vajab tuge: kuidas aru saada, et aeg on järgmiseks sammuks?

Ettevõtte kasv vajab tuge: kuidas aru saada, et aeg on järgmiseks sammuks?

Ettevõtluses tuleb varem või hiljem kätte hetk, mil omafinantseeringust enam ei piisa – olgu põhjuseks uuele turule sisenemine, tootmise laiendamine või tehnoloogiainvesteering. Kuidas aru saada, millal on õige aeg pöörduda panga poole. Luminori äripanganduse juht Marjan Savtšenko selgitab, kuidas valmistuda edukaks koostööks ning lükkab ümber levinud müüdi.

Ettevõtete panganduses jagunevad kliendid panga silmis enamasti kaheks – suurettevõtted, kes moodustavad panga mahuportfellist umbes kaks kolmandikku ning väikese ja keskmise suurusega ettevõtted (VKE). Kuigi suured korporatiivkliendid moodustavad panga portfellist küll märkimisväärse osa, kuuluvad enamik Eesti ettevõtetest VKE kategooriasse.

Foto: Freepik

„Erinevalt levinud arvamusest ei tähenda väiksem ettevõte sugugi vähem põhjalikku analüüsi – panga jaoks on oluline iga kliendi äriplaan, finantsnäitajad ja tulevikuväljavaated. Igal kliendil on panga poolt määratud haldur koos toetava tiimiga, kes viivad läbi vajaliku krediidianalüüsi ja aitavad laenuprotsessi sujuvalt läbida,“ sõnas Savtšenko.

Erinevalt levinud arvamusest ei tähenda väiksem ettevõte sugugi vähem põhjalikku analüüsi – panga jaoks on oluline iga kliendi äriplaan, finantsnäitajad ja tulevikuväljavaated.

Pangalt finantseerimise taotlemine on kõige viljakam siis, kui ettevõttel on juba vähemalt aasta jagu majandustegevust ja sellega kaasnevaid finantsandmeid ette näidata. Olgu tegemist kasvufaasi jõudnud idufirma või küpsemasse faasi jõudnud VKE-ga, oluline on selge äriplaan ja realistlik nägemus tulevikust.

„Panka pöördutakse tavaliselt siis, kui äri on jõudsalt kasvama hakanud ning oma vahendid ei jaksa kasvuga sammu pidada. Taotlust esitades vaatab pank üle finantsaruande, äriplaani ning sektori seisu ja küsib vajadusel täpsustavaid küsimusi. Ettevõtja peaks olema valmis oma plaani selgitama ja näitama, et on arvestanud ka erinevate riskistsenaariumidega.“

Foto: Freepik

Halduri detailsed küsimused ei ole tihtipeale uudishimu, vaid pangad peavad oma tegevustes lähtuma erinevatest regulatsioonidest ja nõuetest. Samuti peab pank täpselt aru saama, millega ettevõte tegeleb ja kuidas toimib. Väiksemate ettevõtete puhul on oluline, et oleks ette näidata vähemalt järgmise aasta plaan ja eesmärgid.

Väiksemate ettevõtete puhul on oluline, et oleks ette näidata vähemalt järgmise aasta plaan ja eesmärgid.

Kui kõik vajalik info on korras ja ettevõtja tuleb panka konkreetse visiooni ja dokumentidega, võib laenuotsus ja lepinguni jõudmine võtta vaid nädala või kaks. „Standardsemate laenude, nagu näiteks tavaliisingu puhul, võib protsess kesta isegi vaid paar päeva. Suuremate investeeringute korral võtab lepingusse jõudmine kauem aega, eriti kui läbirääkimisi peetakse mitme osapoolega,“ selgitas äripanganduse juht.

Foto: Freepik

Üks levinud müüt on see, et pank finantseerib vaid teatud sektorite ettevõtteid, aga tegelikult ootab pank koostööd tegema kõikide sektorite esindajaid. „Iga pank otsib koostöövõimalusi laiapõhjaliselt. Isegi alles alustavatel ettevõtetel võib avaneda võimalus rahastamiseks, eriti kui kaasatud on riiklikud toetusmeetmed või on meeskonnal tugev taust,“ innustas ekspert.

Oluline roll laenu saamisel on ka tugeval finantsjuhil või -analüütikul, kes oskab tagada nõuetekohase dokumentatsiooni ja vältida võimalikke likviidsusprobleeme. Ettevõte, kes suudab läbimõeldult oma finantsolukorda juhtida ja riske ennetada, on pankade silmis usaldusväärsem partner.