1. Avaleht
  2. Ole teadlik
  3. Millega peaks sideteenuste kliendid arvestama Venemaa elektrivõrgust lahtiühendamisel?
Millega peaks sideteenuste kliendid arvestama Venemaa elektrivõrgust lahtiühendamisel?

Millega peaks sideteenuste kliendid arvestama Venemaa elektrivõrgust lahtiühendamisel?

Kuna sel nädalavahetusel (8.-9.02) seisab ees Eesti elektrivõrgu lahtiühendamine Venemaa omast, jagab Telia klientidele soovitusi, millele võiks sideteenuste kasutajad pöörata tähelepanu võimalike elektrikatkestuste korral.

Nii nagu enamike teiste teenuste puhul, on ka sideteenuste osutamiseks vajalik elektri olemasolu. Telia on teinud läbi aastate märkimisväärseid investeeringuid sideteenuste elektriautonoomsuse tõstmisse. See on võimaldanud hästi toime tulla piirkondlike elektrikatkestustega, mis on tingitud erinevatest ilmastikunähtustest, olgu selleks siis tormituuled, suured lumesajud või jäävihm. Tänu sellele on saanud ettevõtte kliendid kasutada katkematut mobiilsidet isegi olukorras, kus elekter puudub mitmeid päevi.

Foto: Freepik

Telia riskijuhi Andreas Meistri sõnul on ettevõte valmistunud ka piirkondlikeks planeeritud elektrikatkestusteks.

„Samas peab arvestama, et pikaajaliste ja ulatuslike elektrikatkestustega võib kaasneda sideteenuse kättesaadavuse halvenemine. Sideteenuste autonoomsusvõimekus on suurem eelkõige kohalike omavalitsuste keskustes,“ märkis Meister.

Samas peab arvestama, et pikaajaliste ja ulatuslike elektrikatkestustega võib kaasneda sideteenuse kättesaadavuse halvenemine. Sideteenuste autonoomsusvõimekus on suurem eelkõige kohalike omavalitsuste keskustes.

Elektrikatkestuse ajal soovitab Telia kasutada mobiiltelefoni vaid hädavajaduse korral ning eelkõige kõnede tegemiseks ja SMS-ide saatmiseks. Juhul kui on vaja helistada hädaabinumbrile 112, aga puudub mobiililevi, siis eemalda telefonist SIM-kaart või kasuta telefoni vastavat funktsiooni – 112 on võimalik helistada teenusepakkujast sõltumatult.

Juhul kui on vaja helistada hädaabinumbrile 112, aga puudub mobiililevi, siis eemalda telefonist SIM-kaart või kasuta telefoni vastavat funktsiooni – 112 on võimalik helistada teenusepakkujast sõltumatult.

Samuti tasub hoolitseda selle eest, et sidevahendite akud oleks täis ning kodus oleks olemas laetud akupangad, patareidega töötav raadio, taskulamp jne. Täpsema info ettevalmistuseks leiab siit.

„Pikemate elektrikatkestuste korral soovitame pöörduda abi saamiseks kohalike omavalitsuste kerksuskeskustesse, kus on võimalik ka laadida akupanku ning sidevahendeid. Kerksuskeskuste täpset asukohta küsi oma elukoha omavalitsuselt,“ lisas Meister.

HEA TEADA

Kas Telia sideteenused töötavad elektrikatkestuse korral?

Piirkondlikud elektrikatkestused ei avalda Telia sideteenuste tööle märkimisväärset mõju. Üksikutes kohtades võib esineda mobiilsidelevi halvenemist, sellisel juhul tuleks kõne tegemiseks minna välitingimustesse, kus mobiilside levib paremini. Ulatuslike ja pikaajalise elektrikatkestuse korral peab arvestama, et aja jooksul sideteenuste kättesaadavus halveneb. Tekib piirkondi, kus sideteenus katkeb, kuna sideteenuse autonoomsust tagavad akupangad ammenduvad. Tänu statsionaarsetele ja teisaldatavatele generaatoritele suudame autonoomset sideteenust osutada eelkõige kohalike omavalitsuste keskustes.

Foto: Freepik

Laadi täis oma mobiiltelefoni aku ning akupank

Mobiiltelefoni aku tasub täis laadida, sest kunagi ei tea, kas ja kui pikaks võib osutuda elektrikatkestus ning millal võib telefoni vaja minna. Elektrita oleku ajal tasub oma telefoni akut säästa ning kasutada telefoni tõesti vaid vajaduse korral. Nutitelefonis saab ka kõik akut enam kulutavad äpid ja funktsioonid kinni panna, samuti lülitada näiteks välja mobiilne andmeside, et säästa akut just kõneside tarbeks. Samuti on hea varuda endale akupank, mida võiks alati hoida täis laadituna.

Foto: Freepik

Väldi elektrikatkestuse ajal asjatute kõnede tegemist

Üks peamine põhjus, miks tunnetavad inimesed pikema elektrikatkestuse korral näiteks mobiilsideteenuse kvaliteedi halvenemist, on tingitud võrgu ülekoormusest. Nimelt langeb pikema elektrikatkestuse korral rivist välja ka osa mobiilside tugijaamu ning tööle jäävad vaid need tugijaamad, mis on varustatud aku- või generaatori toitega. See loob olukorra, kus suurenenud kõne- ja andmeside koormused mõjutavad mobiiliteenuse kvaliteeti. Seetõttu on soovituslik säästa oma seadmete akut ning kasutada mobiiliteenuseid vaid siis kui see tõesti vajalik on. Kõnede asemel saab kasutada näiteks SMS tekstisõnumit, mis ei koorma nii palju ka võrku. Samuti tasub tähele panna, et kui elektrikatkestuse korral on hoones sees levi nõrgem ja helistamine häiritud, tasub seda proovida väljaspool hoonet, kus levikvaliteet on üldjuhul parem.

Foto: Freepik

Kuidas käituda hädaabi korral

Telia tuletab meelde, et mobiilside häirete puhul saab hädaabi korral helistada numbrile 112 lähimat töötavat mobiilivõrku kasutades (sõltumata kasutaja mobiilioperaatorist). Kui numbrile 112 helistamine on oma operaatori võrgust mingil põhjusel piiratud, tuleb mõnedel vanematel telefonidel selleks helistamise eel eemaldada mobiiltelefonist SIM-kaart või teha mobiiltelefonile taaskäivitus ja PIN-koodi sisestamise asemel helistada hädaabi numbrile. Sellisel juhul valib telefon helistamiseks lähima töötava mobiilivõrgu. Osadel uuematel nutitelefonidel piisab sellest, et enda operaatori võrguhäirete korral tuleb hädaabisse helistamiseks hoida all telefoni sisse- ja väljalülitamise nuppu ning kasutajale pakutakse ühe valikuna hädaabisse helistamise võimalust.

  • Täpsemaid juhised vaata siit.