1. Avaleht
  2. Ole teadlik
  3. OLE TEADLIK I Liisingu korral saab sõiduki registreerimismaksu osadeks jaotada
OLE TEADLIK I Liisingu korral saab sõiduki registreerimismaksu osadeks jaotada

OLE TEADLIK I Liisingu korral saab sõiduki registreerimismaksu osadeks jaotada

Automaksu saabumisega võivad mitmed olla valiku ees, kas sõita oma vana autoga edasi või vaatamata lisanduvale maksule uus soetada. Mida teha ja kuidas oma kulusid optimeerida, räägib Citadele Leasingu juht.

Citadele panga eelmise aasta lõpul läbi viidud uuringu järgi plaanib auto ostu 2025. aastal 6% Eesti vastajatest. “Loomulikult kõik plaanijad selleni ei jõua, ent see on siiski on see number enam-vähem korrelatsioonis automüügi numbritega ja ei tundu, et automaks oleks inimeste soove ja vajadusi suurel määral mõjutanud,” hindas Citadele Leasingu juht Rainer Moppel.

Foto: Freepik

Moppeli hinnangul 2025. aastal autode müügimaht siiski väheneb: “Need, kel oli plaan lähiajal sõidukit vahetada, tegid selle otsuse varem ehk eelmise aasta lõpus ära, et sõiduki registreerimistasu arvelt kokku hoida. Võrreldes 2024. aastaga võib eeldada, et uute sõiduautode müük väheneb umbes 15-20 protsenti, kuna eelmise aasta lõpus oli autode ostmise maht väga suur.”

õrreldes 2024. aastaga võib eeldada, et uute sõiduautode müük väheneb umbes 15-20 protsenti, kuna eelmise aasta lõpus oli autode ostmise maht väga suur.

Autoostu planeerijaid võib aga kimbutada küsimus, kas praegu on õige aeg sõiduki soetamiseks just äsja kehtima hakanud sõiduki registreerimismaksu tõttu. “Paljudele inimestele on auto möödapääsmatu, näiteks neile, kes elavad maal või kehvema ühistranspordiühendusega piirkondades. Kui kaaluda, kas osta endale auto või vahetada välja vana, tasub olukorda kriitiliselt hinnata. Kindlasti ei ole mõistlik edasi sõita väga vana või korrast ära autoga – nii suureneb auto remondikulu ebamõistlikuks ning väga vana sõidukit on hiljem ka oluliselt keerulisem müüa. Hullemal juhul aga võid panna ohtu enda ja teised,” ütles Moppel.

Foto: Freepik

Registreerimismaksu liisingusse võtmine võimaldab kulusid jaotada

Mida aga teha, et auto ostmise kulusid mõistlikumalt jaotada? Ühe variandina tasub kaaluda, et äkki on mõistlik kasutada enda olemasolevat sõidukit uue auto sissemakseks. “Kui on soov seda teha, siis tasub pöörduda autoesindusse ja küsida neilt tagasiostuks pakkumine. Ise autot müües võib tihti jääda mulje, et saab küsida kõrgemat müügihinda. Reaalsuses jäetakse arvesse võtmata see aeg, mis kulub auto näitamiseks huvilistele ja kogu müügiprotsess võib kuluda parajaks peavaluks. Automüüja võtab teenusena need kohustused endale,” ütles Moppel.

Foto: Freepik

Ekslik arusaam, mis registreerimismaksu osas püsib, on Moppeli sõnul see, et see tuleb autot ostes maksta ühekorraga. “See ehmatab inimesi. Nad arvavad, et peavad lisaks 1000 eurot kohe tagataskust välja käima.” Tegelikult saab aga soovi korral registreerimismaksu arvestada ka liisingu kuumaksete hulka nagu talverehvid, porimatid või muu lisavarustuse ning nõnda selle tasumist kuude lõikes jaotada. Sellisel juhul lisatakse registreerimismaks sõiduki hinnale ning automüüja tasub selle ostja eest sõiduki registreerimisel.

Tegelikult saab aga soovi korral registreerimismaksu arvestada ka liisingu kuumaksete hulka nagu talverehvid, porimatid või muu lisavarustuse ning nõnda selle tasumist kuude lõikes jaotada.

Kui palju aga suurendab registreerimismaksu liisingusse lisamine kuumakset? Sõltub autost ja selle omadustest:

  • Näiteks Eestis populaarse Škoda Octavia 1,5 TSI m-Hybrid 110kW automaadi registreerimistasu jääb vahemikku 705-785 eurot ehk 10% sissemakse ja 35% jääkväärtuse korral oleks kuumakse registreerimistasu liisingusse võtmisel umbes 8 eurot kõrgem.
  • Škoda Kodiaq 1,5TSI 110kW esiveoga mudeli registreerimistasu jääks aga 1375-1893 euro vahemikku. Kui see arvestada liisingusse, siis lisanduks liisingu kuumaksele ligikaudu kuni 19 eurot.
  • Teise eestlaste seas populaarse automargi Toyota RAV4 registreerimismaks oleks keskeltläbi 1200 eurot, mis liisingusse võttes lisaks kuumaksetele juurde umbes 16 eurot.
  • Toyota Corolla puhul on need summad vastavalt 670 ja 7-8 eurot.

„Täpsed summad sõltuvad muidugi ka liisingu tingimustest ja lisavarustusest,“ ütles Moppel.

„Alati on sõidukiostjal võimalus registreerimismaks ka kohe ühes osas tasuda. Sellisel juhul ei lisandu registreerimismaksule intressi ja käibemaksu. Otsuse tegemisel tulekski lähtuda oma soovidest ja võimalustest: kui pole võimalik või tahtmist kogu registreerimismaksu summat korraga välja käia, saa