Talvine autohooldus I Lihtsad reeglid, mida iga autojuht peab järgima
Talv pole autojuhtide lemmikaastaaeg, kuna jää, lume ja soola tõttu on äärmiselt keeruline autot puhtana hoida. Ebamugavus võib edasi kanduda ka reisijateruumi, kuhu talvel võib kergelt tekkida niiskust. Regulaarselt ja nõuetekohaselt hooldatud autos on mugav ja ohutu nii juhil kui ka kaasreisijatel.
Ohtlike ja stressirohkete liiklusolukordade vältimiseks tasub Jaguar Land Roveri järelteeninduse juhi Roman Zablotski sõnul nii esimeste tõsiste külmakraadide saabumisel kui ka terve talvehooaja vältel pidada silmas paari reeglit, mis tagavad, et teekonnad kulgeks muretult.
„Üks lihtsamaid asju, mida ise ära teha saab, on rehvirõhu jälgimine. Kaasaegsetel autodel on rehvirõhu jälgimise süsteem juba standardvarustuses ning see annab juhile kohe märku, kui rõhk langeb ohtlikult madalale. Süsteem ei pruugi aga alati märku anda väikestest muutustest, mis aga võib mõjutada auto haarduvust teel. Kuna talvel muutub rehvirõhk pidevalt ka temperatuuri tõttu, võiks seda vähemalt korra kuus kontrollida,“ rääkis ta.
Zablotski toonitas, et isegi kui ainult ühe rehvi rõhk on vale, suurendab see ometi riski, et libedates tingimustes muutub auto juhitamatuks. „Vale rehvirõhk võib viia pikema pidurdusteekonnani, vähendada sõidumugavust ning suurendada kütusekulu,“ selgitas järelteeninduse juht.
Talvel on nähtavus sageli halb ja palju tuleb sõita pimedas. Pagasiruumis tasuks hoida varuks kanister talvise klaasipesuvedelikuga ning jälgida, et kojamehed ja klaasipesurid oleks korras. Jaguaride või Land Roverite juhid ning ka teiste moodsate juhiabisüsteemidega autode juhid peaks külmal ja porisel ajal pöörama tähelepanu, et auto juhiabisüsteemide sensorid oleks puhtad, sest need peavad samuti „nägema“.
Roman Zablotski: „Veateateid näidikuplokis ei tohiks kunagi ignoreerida. Lumisel ajal võib auto kuvada hoiatusteate, kui juhiabisüsteemide toimimiseks vajalike radarite või kaamerate nähtavus on halvenenud. Näiteks autonoomne hädapidurdussüsteem saab toimida ainult kaamera või radari abiga, kuid talvel võivad sensorid saada poriseks või lumiseks. Seepärast võiks alati autos hoida eraldi lappi, millega need vajadusel puhtaks pühkida.“
Pesema ei pea ainult kere
Talvel on auto väljast puhtama hoidmine keerulisem kui muidu ning mõned autojuhid ei näe sel isegi mõtet – miks pesta autot, mis järgmise sõiduga kohe uuesti mustaks saab! Pesemata jätmine võib aga endaga kaasa tuua riske.
Zablotski tõi välja, et luksusautode omanikel tuleb autot pesta mitte üksnes auto väljanägemise pärast, vaid sellel on ka praktiline põhjus. Puhas auto on kahjustuste eest paremini kaitstud ja auto pesemisel on oma roll selles, et erinevad komponendid töötaks pikemat aega nii, nagu tootja ette nägi. Näiteks tagab Jaguari või Land Roveri autodes kasutatav õhkvedrustus suurema sõidumugavuse ja parema juhitavuse, kuid nende hüvede nautimiseks on puhtus hädavajalik.
„Kere pesemise põhjus on lihtne – korrosiooni soodustava mustuse eemaldamine. Võimaluse korral tasuks autot pesta käsipesulas, sest nii saab mustuse kätte ka kõige keerukamatest kohtadest. Samas aitab see ära hoida uksekäepidemete ja tihendite jäätumist. Mustus kahjustab ka vedrustust, mistõttu tasuks hoolitseda ka nende detailide puhtuse eest,“ rääkis järelteeninduse juht.
Erilist tähelepanu peaksid vedrustuse puhtusele pöörama õhkvedrustusega sõidukite omanikud, kuna õhkvedrustuse komponentide külge jäänud mustus võib kaasa aidata nende kiiremale kulumisele. „See ei nõua spetsiaalset pesu, vaid lihtsalt survepesurit, mis pääseb rattakoobaste sisemustele ligi,“ täpsustas ta.
Luksusklassi mudelid on varustatud ka mitmesuguste süsteemidega, mis parandavad mugavust, ohutust või juhitavust. Näiteks on uuel Range Roveril 3D 360-kraadine kaamerasüsteem, mis aitab juhti nii linnas, manööverdamisel kui ka maastikusõidul. Need süsteemid võivad külma ilmaga hooldust vajada ning kui juhil on nende hooldamise kohta küsimusi, siis vastused leiab tegelikult autost endast.
„Uut sõidukit kliendile üle andes tutvustame alati hoolduse põhitõdesid, avame kapoti, näitame, kuhu, millal ja milliseid vedelikke tuleb lisada. Vastame alati kõigile küsimustele, mis võivad sõiduki kasutamise käigus tekkida. Kuid on veel üks oluline nõuanne – lugege auto käsiraamatut. See on üks kõige tähtsamaid reegleid. Nii saab tutvuda kõigi auto võimalustega,“ lausus Zablotski. „Mõnikord avastavad autojuhid käsiraamatut lugedes funktsioone, mille olemasolu nad isegi kahtlustada ei osanud! Käsiraamatust saab ka teada, kuidas erinevaid süsteeme eri aastaaegadel hooldada ja kasutada.“
Korralisse hooldusesse vii auto õigeaegselt
Õigeaegselt tehtud hooldused pikendavad auto eluiga, tagavad pikaajalise kvaliteedi ning aitavad ennetada mitmesuguseid rikkeid. „Väga oluline on hooldusesse tulla õigel ajal, kuna just korraliste tööde käigus vahetatakse välja erinevad määrdeained ja muud vedelikud. Kui auto töötab, siis komponendid hõõrduvad üksteise vastu, tekitades mikroosakesi, mis kiirendavad kulumist. Õigeaegne hooldus aitab sellest tulenevaid probleeme ennetada,“ selgitas ekspert.
Talvel tuleks kindlasti mootoriõli taset sagedamini kontrollida, sest külmas töötab mootor ekstreemsetes tingimustes. „Kui mootoriõli langenud tase õigeaegselt avastada, saab ettenägematuid rikkeid kindlasti vältida,“ lisas ta.