NÕUANNE I Korras sõiduki tuled aitavad tagada turvalise teekonna
Südatalv on käes ja pole paremat aega nautimaks koos perega Eesti talve, kuniks seda veel jagub. Mida lühemad on aga päevad, seda halvem on nähtavus sõiduteel, eriti valgustamata teelõikudel. Sellistes olukordades on abiks vaid sõiduki esituled. Küll aga on lisaks nendele veel mitmeid asju, millele tähelepanu pöörata, et reis kulgeks muretult.
Pimedal ajal on oluline liiklusohutusele veelgi suuremat tähelepanu pöörata. Ebapiisava valgustuse tõttu ei pruugita õigel ajal märgata kaasliiklejaid, jalakäijaid, jalg- või tõukerattureid, metsloomi või teele sattunud takistusi. Pimedas liigeldes tuleks erilist tähelepanu pöörata ka teiste liiklejatega pikivahe hoidmisele.
Kuigi pimedas on oluline sõita ettevaatlikult, on veelgi tähtsam hästi valgustatud tee – halva nähtavusega teelõikudel tagab selle auto esitulede valgusvihk. Seetõttu tuleb enne teele asumist veenduda tulede korrasolekus, eriti kui liigeldakse maanteel. “Kui märkate, et esituled ei toimi või tulede klaas on tuhmunud ja nende valgusvihk ei ole enam piisavalt ere, tuleks asjaga kiirelt tegeleda. Üldjuhul piisab pirni vahetusest, kuid teatud juhtudel tuleb siiski pöörduda autoteenindusse,“ selgitas Gjensidige sõidukite kindlustuse tootejuht Marko Privoi.
Sõidukid on enamasti varustatud üht tüüpi kolmest erinevast esitulede lahendusest – LED, halogeen või ksenoon. Kõigil neist on omad plussid ja miinused. Kõige levinumad on halogeentuled, millel on kollakas-valge valgus ja mille valgusvihk ei ole kõige parem. Seda tüüpi valgustuslahendusega sõidukeid on liiklusregistris kõige rohkem arvel. Ksenoontuled on tavaliselt natuke parema valgusvihuga kui halogeentuled. LED-tuled muudavad suurema osa oma energiast valguseks, andes seega halva nähtavusega oludes parima valgusvihu.
Olenemata esitulede lahendusest, muutub tulede efektiivsus ajapikku halvemaks. Väliskeskkonna eest tulede komponente kaitsev klaas saab igapäevaselt pihta teelt õhku tõusvate kivide, liiva, mustuse ja muu teel oleva prahiga, mis pinda kriimustavad. “Kahjustatud klaasi tõttu võivad tuled tunduda tuhmid isegi siis, kui need on töökorras. Teatud juhtudel saab esitule klaasi läbipaistvust parendada poleerimise või muude analoogsete taastamismeetoditega. Teatud juhtudel on aga mõistlik esituli üldse välja vahetada, kuna taastamise ja välja vahetamise maksumuse vahe on väike ning uus esituli on halbades teeoludes kindlasti efektiivsem, kui vanade tulede parendamise teel saadud tulemus,” rääkis Gjensidige esindaja.
Sõiduki tuled korras – mida veel silmas pidada?
Väga tähtis on enne liiklusesse suundumist sõiduki salongiklaasid lumest ja jääst puhastada, et esiklaasist näeks korralikult kogu teed ja külgmistest akendest ning tagasivaate peeglitest oleks võimalik sõiduki ümbrust liiklemisel jälgida. Lisaks tuleks enne liikuma hakkamist eemaldada sõidukilt suured lumekuhjad, sest need võivad kiiruse kasvades õhku paiskuda ja ümberkaudsete sõidukite või inimeste pihta kukkuda. “Sel juhul võib autojuht kahjujuhtumi põhjustamises ka süüdi jääda, kuigi ei olnud ise kahjujuhtumi otsene osaline. Tänapäeval on paljudel autodel videoregistraatorid ja sealt on kerge tuvastada kahju põhjustajat.”
Lisaks uste ja lukkude, kojameeste ja aknapesuvedelike, aku ja kõige muu jooksva kontrollimisele ning hooldusele, tasuks talvel hoida sõiduki pagasiruumis ka väikest lumelabidat. “See abimees aitab teinekord palju kiiremini ootamatult teele tekkinud lumehunnikust välja, sest puksiiride ooteaeg on talvel tavaliselt pikk ja ka kõige parem sõber ei pruugi kiiresti kõikjale appi jõuda.”
Tulemaks toime keeruliste teeoludega, tasub varuda aega sihtpunkti jõudmiseks ja pidada kinni kiiruspiirangutest. Üks hea lahendus vältimaks kiirustamist, on enne teele asumist vaadata mõnest mobiilirakendusest (Waze, Google Maps) orienteeruvat sihtkohta saabumise aega. “Teatud juhtudel on rakendusest võimalik tuvastada teekonnal toimunud liiklusõnnetusi või ummikud ning valida teise marsruudi või võtta sihtkohta sõitmiseks rohkem aega. See toiming võtab maha pinge, millal jõutakse punktist A punkti B. Üldjuhul on need rakendused väga täpsed ja kui igaüks meist on hoolas, ning kaasliiklejate suhtes mõistev, muutub kogu liiklus rahulikumaks ja me kõik jõuame sihtkohta õigel ajal,” sõnas Privoi.