Kas teadsid, et 5% veokijuhtidest laulab roolis väsimuse peletamiseks?
Volkswageni tarbeautode divisjon Commercial Vehicles küsitles autojuhte, selgitamaks välja nende suhtumist kohustuslikku töö ajal puhkamisse. 95% vastas, et peatuvad puhkuseks siis kui vaja, kohustusliku 4,5 tunni järel. 65% vastanutest ei ole autojuhi väsimusest teada andvaid abiseadmeid kunagi kasutanud. Selgus ka, et 5% juhtidest peletab väsimust roolis lauldes. Kokku vastas 246 autojuhti.
Küsimustiku roolisoleku aega puudutavale küsimusele “Kui tihti sõidate korraga pikemalt kui 3 tundi?” vastas 37% juhtidest, et teevad seda iga päev ja 43% juhtidest, et mitu korda nädalas.
95% vastas, et peatuvad puhkuseks siis, kui vaja ehk kohustusliku 4,5 tunni järel. 4% vastas, et peatuvad iga 2 tunni järel. Seevastu 3% vastanuist teatas, et nad ei peatu puhkuseks. Niisugused vastused olid ootuspärased, kuna enamik vastanutest olid pikamaa-autojuhid, kes on kohustatud puhkama iga 4,5 tunni järel.
Öösiti sõidetakse harvem pikemalt kui 3 tundi. 28% vastanutest ütleb end seda tegevat mitu korda nädalas, sama suur hulk ehk 27% harvem kui kord kuus. Vastanute hulgas oli 5% ka neid, kes ütlesid, et sõidavad igal ööl.
Autojuhtidelt tuli põnevat infot väsimuse eemal hoidmise viiside kohta. Nimelt, 48% vastanuist ütlesid, et kuulavad väsimuse peletamiseks raadiot, 20% teatasid, et peatuvad regulaarselt, 14% ei tee midagi, 5% laulavad roolis. Vaid 1,2% kasutavad juhi väsimusest teada andvaid abiseadmeid. Lisaks vastati, et kuulatakse valju muusikat, juuakse mulliga jooke, kohvi, helistatakse sõbrale, vesteldakse kaasreisijaga, korraldatakse kaasreisijaga mõttemänge, tehakse suitsu, ringutatakse roolis ja peatudes jalutatakse ümber auto. Vastanute hulgas on mõni protsent ka neid kes väidavad, et ei väsi roolis üldse.
Väga väsinuna ütles end sõitvat sageli 17%, mitte kunagi 11%.
Küsimusele, kas sõidetakse meelsamini üksi või kaaslasega vastas enamik, et üksi. Veel vastati, et “pigem üksi, saab paremini keskenduda. Samas meeldib ka kaaslasega, aga häid on väga raske leida.”
- “Üksi on lahe, aga koos kaaslasega läheb teekond isegi kiiremini.”
- “Üksi. ADR veol keelatud kaaslane.”
- “Üldjuhul üksi, meeldibki nii. Aga suviti käivad ka lapsed kaasas.”
- “Kõik oleneb kaaslasest, näiteks enda naisega koos poleks muret. Pikamaasõitudel on muidugi raske mitmekesi auto kabiinis elada.”
- “Pigem sõidaksin kaaslasega, aga ei trehva alati.”
- “Kaaslasega või kaaslastega. Läbitav vahemaa väheneb kiiremini.”
Une vältimiseks kasutab auto abisüsteeme 17,5%, sama suur osa on neid proovinud. 65% vastanutest ei ole abisüsteeme kunagi proovinud.
Väitega, et väsinud autojuht võib olla ohtlikum kui purjus juht, on nõus 46% vastanutest, 45% on selle väitega osaliselt nõus. Ligi 4% ei nõustu aga selle väitega üldse.
Volkswagen Commercial Vehicles’i küsitlusele vastas kokku 246 veokijuhti Facebooki grupist Eesti pikamaa autojuhid Euroopas ja autoblogi Wroomer veokijuhtidest lugejate seast.
Juhi puhkamise ajad on täpselt paika pandud
Mootorsõidukijuhi sõidu- ja puhkeaja kestuse ning arvestuse kord näeb ette järgmist: kaubaveoks kasutatavate sõidukitega, mille lubatud täismass koos haagise või poolhaagisega ületab 3,5 tonni järjestikune sõiduaeg võib olla 4,5 tundi. Pärast 4,5 tunnist sõiduperioodi peab juht tegema vähemalt 45-minutilise katkematu vaheaja, kui ta ei alusta puhkeperioodi. Nimetatud vaheaja võib asendada vähemalt 15-minutilise vaheajaga, millele järgneb vähemalt 30-minutiline vaheaeg. Sõidukijuhi ööpäevane sõiduaeg ei tohi ületada üheksat tundi. Seda aega võib pikendada kümne tunnini kõige rohkem kaks korda ühe nädala jooksul. Iganädalane sõiduaeg ei tohi ületada 56 tundi ja sõiduaeg summeeritult iga kahe nädala kohta ei tohi ületada 90 tundi.
24 tunni jooksul pärast eelmist ööpäevast või iganädalast puhkeperioodi peab juht olema võtnud uue vähemalt üheteisttunnise ööpäevase puhkeperioodi.
Mitme juhiga sõiduki puhul peab juht 30 tunni jooksul pärast ööpäevast või iganädalast puhkeperioodi võtma uue ööpäevase puhkeperioodi, mis peab olema vähemalt üheksa tunni pikkune.
Küsitluse vastustega saab tutvuda siit https://goo.gl/forms/hcRbC7NomEDxEOav2